Projektová výuka, její realizace a vliv na žákovo učení
Project based education, its realization and influence on pupil's learning
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111150Identifiers
Study Information System: 194813
Collections
- Kvalifikační práce [19605]
Author
Advisor
Referee
Blažová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
18. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
projektová výuka, realizace projektové výuky, zakotvená teorie, gymnázium, biologieKeywords (English)
project based education, realization of project based education, grounded theory, grammar school, biologyCílem diplomové práce bylo zjistit, jak učitelé realizují projektovou výuku s hlavním zaměřením na gymnázia a výuku biologie a také prozkoumat, jaký má projektová výuka vliv na žákovo učení. Data byla získávána metodou polostrukturovaných rozhovorů, které byly uskutečněny se dvanácti učiteli a padesáti žáky na šesti gymnáziích ve třech krajích Česka. Pro zpracování dat byla použita metoda zakotvené teorie. Učitelova realizace projektové výuky a vliv projektové výuky na žákovo učení jsou ovlivněny různými aspekty, které jsou v práci diskutovány. Součástí práce je analýza vybraných českých literárních a internetových zdrojů informací zabývajících se projektovou výukou. Klíčová slova: projektová výuka, realizace projektové výuky, zakotvená teorie, gymnázium, biologie
The goal of the diploma thesis was to find out how teachers realize project based education with the main focus on grammar school and biology teaching and also explore the influence of project based education on pupil's learning. Data were obtained by the method of semi -structured interviews, which were conducted with twelve teachers and fifty pupils at six grammar schools in three regions of the Czech Republic. The grounded theory method was used for data processing. Teacher's realization of project based education and the influence of project based education on pupil's learning are influenced by various aspects discussed in the thesis. Part of the diploma thesis is an analysis of selected Czech literary and internet sources of information dealing with project based education. Key words: project based education, realization of project based education, grounded theory, grammar school, biology