Vliv chronotypu na studijní výsledky žáků
The Influence of Chronotype on Study Results of Pupils
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111093Identifikátory
SIS: 186594
Katalog UK: 990022954090106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [21483]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Mourek, Jan
Oponent práce
Kuba, Radim
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Učitelství biologie pro střední školy - Učitelství matematiky
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky biologie
Datum obhajoby
18. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Individuální nastavení cirkadiánního rytmu je známé jako chronotyp, cirkadiánní preference či ranní a večerní orientace. Žáci mají nastaven začátek vyučování do ranních hodin, který nemusí ladit s jejich chronotypem. Úspěšnost v testování žáků a studijní možnosti jsou tedy ovlivněny jejich denní preferencí. Cílem práce bylo prozkoumat zastoupení chronotypů u žáků 5. třídy základní školy a jeho vliv na jejich úspěšnost. Chronotyp dětí jsme stanovili pomocí dotazníku CCTQ a následně byly podrobeny testování znalostí střídavě v ranních (7:30-9:30) a dopoledních (10:00-12:00) hodinách. Výzkum byl proveden na vybraných základních školách v Praze a na Vysočině. V celkovém vzorku 175 žáků je 11 % ranních, 57 % nevyhraněných a 32 % večerních typů. Na Vysočině mají žáci větší sklon k ranní preferenci než žáci v Praze. Závislost chronotypu na pohlaví nebyla prokázána. Korelace mezi chronotypem a průměrnými známkami z českého jazyka a matematiky nebyla statisticky významná. I přes neprůkaznost statistických testů lze ze získaných dat vyčíst pozitivní spojitost mezi chronotypem a časem testování znalostí žáků: večerní typy mají horších známky v intervalu 7:30-9:30 než v pozdějším čase 10:00-12:00, nicméně v našem vzorku nevykazují rizikové znaky skupiny ohrožené školním neúspěchem. Střed spánku je u celkového...
The individual setup of circadian rhythm is known as a chronotype, circadian preference, or morning and evening orientation. The beginning of lessons for pupils is situated in the morning hours which is not necessarily compatible with their chronotype. The achievement of testing pupils and learning opportunities is influenced by their daily preference. The aim of this study was to describe a chronotype of pupils in the 5th grade of a primary school and its influence on achievement. We determined a chronotype of children by the questionnaire CCTQ and then, children were tested for their knowledge alternately early in the morning (7:30-9:30) and later in the morning (10:00-12:00). The research was conducted at selected primary schools in Prague and in the Vysocina Region. In total the sample included 175 pupils, 11 % are morning, 57 % intermediate and 32 % evening types. In the Vysocina Region, pupils tend to have a morning preference rather than pupils in Prague. The gender-dependent chronotype was not detected. The correlation between the chronotype and the average school marks in Czech language and Mathematics was not significant. Despite the insignificant results of statistical tests, the positive connection between the chronotype and the time of testing pupils' knowledge can be read from the...
