Výuka tlumočnické notace ve Spolkové republice Německo
Teaching Note-taking for Consecutive Interpreting in Germany
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111075Identifikátory
SIS: 178014
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mračková Vavroušová, Petra
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Tlumočnictví: čeština - angličtina - Tlumočnictví: čeština - němčina
Katedra / ústav / klinika
Ústav translatologie
Datum obhajoby
9. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
didaktika tlumočení|tlumočnická notace|dotazník|rozhovor|konsekutivní tlumočení|modely tlumočnické notace|nácvik tlumočnické notaceKlíčová slova (anglicky)
interpreter training|interpreter's notes|questionnaire|interview|consecutive interpreting|models of note-taking|note-taking trainingTato práce se zabývá výzkumem didaktiky tlumočnické notace na vybraných pracovištích ve Spolkové republice Německo. Jedná se o teoreticko-empirickou práci, jejímž cílem je především zjistit, jakým způsobem vyučující notaci studenty učí, ze kterých zdrojů přitom vycházejí a jaký význam výuce notace přikládají. Zjištění z německých škol jsou srovnávány s odpověďmi respondentů z pracoviště v České republice. Teoretická část práce představuje téma tlumočnické notace v širším kontextu tlumočení, dále blíže rozebírá převládající systémy tlumočnického zápisu a věnuje se i didaktice notace a některým jejím vybraným aspektům. Zmíněny jsou rovněž pomůcky a technologie, které mohou být při zápisu či výuce použity. Druhá, empirická část práce nejprve popisuje cíle výzkumu, použitou metodologii a možné limity výzkumu. Představuje rovněž respondenty a zkoumaná pracoviště. Data jsou získávána jednak pomocí dotazníků, jednak formou polostrukturovaných rozhovorů. Srovnání jsou prováděna podle tematických okruhů, přičemž jsou kombinována zjištění z obou využitých metod sběru dat. Ačkoliv byl výzkum prováděn na relativně malé cílové skupině a jeho výsledky nelze považovat za jednoznačné, odhalil některé pozoruhodné tendence, na jejichž základu by mohlo být zajímavé uskutečnit další zkoumání. V neposlední řadě...
The present thesis focuses on the teaching of interpreter`s notes within selected universities in the Federal Republic of Germany. The aim of this theoretical-empirical study is to find out how lecturers teach note-taking, which sources they use, and how much importance they assign to teaching note-taking. Findings from German universities are compared with responses from research participants from a university in the Czech Republic. The theoretical part of this study introduces the topic of note-taking in a wider context of interpreting, discusses the prevailing systems of note-taking in more detail and deals with teaching note-taking and some of its aspects. Tools and technologies used for note-taking are also mentioned. In the second, empirical part of the thesis, the goals, chosen methodology and possible limits of the research are presented. Participants and universities selected for the research are also introduced. The data is collected by means of questionnaires and semi- structured interviews. Findings from both of these methods are then compared based on thematic areas. Although the target group of the research is relatively small, and the results are therefore not fully decisive, a number of noteworthy trends have been identified which may serve as basis for future research. Also, the...
