Postmodernities in Thomas Pynchon's The Crying of Lot 49
: Postmoderní prvky v The Crying of Lot 49 Thomase Pynchona
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110892Identifiers
Study Information System: 211889
Collections
- Kvalifikační práce [20640]
Author
Advisor
Referee
Delbos, Stephan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
5. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
postmodernismus|Thomas Pynchon|The Crying of Lot 49|Francois Lyotard|nedůvěra v metanarace|velké vyprávění|malý narativ|paranoia|realita|reálno|pravda|subjektivita|pluralita|simulakrum|simulace|spektákl|komunikace|informace|význam|textualita|historicita|konzumerismus|kapitalismus|masová kultura|komodita|současná společnost|mýtusKeywords (English)
postmodernism|Thomas Pynchon|The Crying of Lot 49|Francois Lyotard|incredulity towards metanarratives|grand narrative|little narrative|paranoia|reality|the real|truth|subjectivity|plurality|simulacrum|simulation|spectacle|communication|information|meaning|textuality|historicity|consumerism|capitalism|mass culture|commodity|contemporary society|mythThomas Pynchon je považován za jednoho z klíčových postmoderních spisovatelů. Tato bakalářská práce zkoumá jakým způsobem jeho román The Crying of Lot 49 zobrazuje současnou společnost použitím některých "postmodernit" - různých aspektů postmodernismu a klíčových konceptů postmoderní literatury. Dokonalá definice postmodernismu, která yb ho celistvě vysvětlila není zatím možná (a možná nikdy nebude), a tak tato práce dosahuje svého cíle za pomoci několika postmoderních teorií vyvinutých v druhé polovině dvacátého století a jejich aplikování při čtení tohoto díla. Tato práce se zakládá promárně na dílech některých z nejdůležitějších postmoderních filozofů a teoretiků jako jsou Jean-François Lyotard, Jean Baudrillard, Guy Debord, Fredric Jameson a Linda Hutcheon, jejichž představy o postmodernitě značně odpovídají s těmi osaženými v The Crying of Lot 49. Postmoderní prvky, kterými se práce zabývá, jsou např. nedůvěra k metanarativům, ontologický pluralismus a s ním spojená konspirace a paranoia, simulakrum a spektákl. Společnost vyobrazená v knize představuje systém mocenských struktur a změť simulaker, hnané komoditním fetišismem a ovládané proudem obrazů a reklam, stírajících rozdíly mezi reálným a nereálným. Tato bakalářská práce nisméně dokazuje, že společnost vyobrazená v románu reflektuje...
Thomas Pynchon is considered one of the key postmodern authors. This BA thesis aims to explore the way his novel The Crying of Lot 49 reflects contemporary society by utilizing some of the "postmodernities": the different aspects of postmodernism and key features of postmodern literature. An ultimate definition which would explain postmodernism completely is not possible yet (and perhaps never will be) and so this thesis achieves its aim by studying multiple postmodern theories developed in the second half of the 20th century and applying them to the reading of this novel. The thesis draws primarily upon the work of some of the most important postmodern philosophers and theorists such as Jean-François Lyotard, Jean Baudrillard, Guy Debord, Fredric Jameson and Linda Hutcheon whose ideas about postmodernity correspond greatly with those employed in The Crying of Lot 49. The postmodern features which the thesis looks at are those such as the mistrust in metanarratives, ontological plurality and the related notions of conspiracy and paranoia, the simulacrum and the spectacle. The society portrayed in the novel represents a system of power structures and entangled orders of simulacra, driven by commodity fetishism and ruled by a flow of images and advertisements, breaking the boundaries between the real...