Výuka češtiny ve Vídni na příkladu bilingvních škol Školského spolku Komenský
Teaching Czech language exampled by bilingual Schulverein Komensky schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110692Identifikátory
SIS: 190815
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Baštová, Barbora
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství češtiny jako cizího jazyka
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
9. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
výuka českého jazyka|bilingvní vzdělávání|obecná škola|Školský spolek Komenský|Češi ve VídniKlíčová slova (anglicky)
Czech language teaching|bilingual education|primary school|Schulverein Komensky|Czechs in ViennaTématem předkládané diplomové práce je výuka českého jazyka na obecné škole Školského spolku Komenský ve Vídni v rámci bilingvního systému vyučování . Školský spolek Komenský je institucí poskytující vzdělávání v českém jazyce žákům od 6 do 18 let a svou činnost zahájil již v učasnosti provozuje mateřskou školu, obecnou školu a reálné gymnázium a je centrem krajanů. Studie poskytuje vhled do historie spolku, věnuje se české menšině ve Vídni a její tradici, včetně problematiky vzdělávání v rakouském prostředí. Diplomantka na základě praktické analýzy popsala a rekonstruovala několik vyučovacích hodin, ve kterých hospitovala během 1. pololetí školního roku 2017/2018. Hlavními metodami výzkumu bylo pozorování (hospitace ve výuce), deníkové záznamy a konzultace s vyučujícími. Stěžejním bodem práce je zohlednění bilingvismu dětí ve výuce.
The topic of the submitted thesis is the teaching of the Czech language at the Schulverein Komensky in Vienna as a part of the bilingual teaching system and the Centrope Schooling model. The Schulverein Komensky is an institution providing education in the Czech language to pupils aged between 6 and 18. It started its activities in 1872. Nowadays, it operates as a kindergarten, a primary school and a grammar school (secondary education school type called Realgymnasium) and is a local center for the compatriots. The thesis provides insight into the history of the association, it deals with the Czech minority in Vienna and its tradition, including the issue of education in the Austrian environment. Based on a practical analysis, several lessons were described and reconstructed, which were personally attended by the author of the thesis during the first half of the school year 2017/2018. The main research methods used were observation (teaching in the classroom), personal records and consultations with the local teachers. The key point of the thesis is the consideration of bilingualism of children in education.