David Foster Wallace, Technology and the Self
David Foster Wallace, technologie a identita
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110560Identifiers
Study Information System: 210281
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Veselá, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Anglophone Literatures and Cultures
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
10. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
David Foster Wallace|Technologie|Já|Jáství|Existencialismus|Posthumanismus|Postmodernismus|Televize|Současná beletrie|Americká beletrieKeywords (English)
David Foster Wallace|Technology|Self|Selfhood|Existentialism|Posthumanism|Postmodernism|Television|Contemporary Fiction|American FictionTato práce se zabývá analýzou toho, jak David Foster Wallace zachází s technologií a definuje tak své chápání jáství v Americe pozdního dvacátého a raného jednadvacátého století. Primární zaměření pak spočívá ve vývoji tohoto chápání mezi vydáním Wallacova stěžejního románu Infinite Jest (1996) a jeho posmrtně vydaném nedokončeném románu The Pale King (2011). Zároveň tato studie zváží Wallacovy myšlenky tak jak je vyjádřil skrz své mnohé povídky, literaturu faktu a kritické eseje, zvláště pak ‚E Unibus Pluram: Television and U.S. Fiction' (1993). Tato práce nejprve krátce umístí Wallace do kontextu soudobé akademické literatury za účelem zvážení stavu a rozsahu vznikajícího oboru "Wallace Studies". Následně se tato práce bude zabývat rozborem a rozvržením filozofických základů Wallaceova pojetí jáství a zdůrazní tak důležitost existenciálního myšlení a názoru o tvořeném spíše než přednastaveném individuálním já. Technologie, tak jak je představena ve Infinite Jest a The Pale King, je pak zkoumána ve vztahu k tomuto filozofickému chápání jáství, což z ní činí neustálou překážku pro existenciální sebepoznání, které je tolik zhodnocováno ve Wallaceově románech. Wallaceovův raný zájem o zábavní technologii jakožto udávajícího prvku soudobého vztahu k já se postupně v pozdějších dílech vyvine v obavu,...
This thesis is concerned with an analysis of how David Foster Wallace's treatment of technology defines his understanding of the self in late 20th-century and early 21st-century America. With a primary focus on how this understanding evolved between the publication of his major novel Infinite Jest (1996) and his posthumously published unfinished novel The Pale King (2011), this thesis also takes into consideration Wallace's ideas as expressed through his many short stories, non-fiction works, and critical essays, most prominently "E Unibus Pluram: Television and U.S. Fiction" (1993). This thesis first briefly places Wallace in the context of contemporary literary scholarship, evaluating the state and extent of the nascent field of Wallace Studies. It then proceeds to examine and map out the philosophical underpinnings to Wallace's conception of the self, emphasising the importance of existential thought and the notion that the self is to be created rather than pre-existing in the individual. Technology as it is presented in Infinite Jest and The Pale King is then examined in relation to this philosophical understanding of the self, proving itself consistently to be an impediment to the existential self-becoming valorised in the novels. Wallace's early interest in entertainment technology as...