Longitudinální studie osvojování slabičné struktury v mateřštině
Longitudinal study of syllable structure acquisition in the mother tongue
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110391Identifiers
Study Information System: 123351
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Černá, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language - Specialization Studies - Phonetics
Department
Institute of Phonetics
Date of defense
11. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
osvojování mateřského jazyka|žvatlání|slabika|slabičná strukturaKeywords (English)
first language acquisition|babbling|syllable|syllable structurePředkládaná práce podává přehled rovin, z nichž lze na osvojování řeči nahlížet, a stručně představuje hlavní větve teorií v těchto rovinách. Dále uvádí do problematiky periodizace ontogeneze řeči podle našich i světových autorů. Představuje pojetí slabiky jako jednotky zvukového plánu jazyka, pozornost je věnována souvisejícímu odvětví fonotaktiky. Shrnuje práce, které byly v oblasti fonotaktiky dětské řeči již realizovány. Cílem experimentální části je longitudi- nální kazuistika dítěte osvojujícího si češtinu jako mateřský jazyk. Pro tyto účely byl vytvořen korpus promluv dítěte v jeho přirozeném prostředí ve věku od 7 do 27 měsíců. Promluvy jsme podrobili analýze z hlediska výskytu různých typů slabik - především zavřené slabiky a slabiky obsahující konsonantické shluky. Přítomné konsonantické shluky a jejich redukce byly taktéž podrobeny analýze. Podle studií zabývajících se fonotaktikou, představených v teoretické části, jsme provedli podobné analýzy na našich datech, abychom potvrdili či nepotvrdili jejich platnost pro češtinu. Jednalo se o především o teorii rámců (kombinatoriku před- ních/středních/zadních vokálů a koronál/labiál/dorzál) a tzv. "fronting", tedy poziční tendenci, v níž přednější konsonant předchází zadnějšímu. Zatímco první jmenovaná tendence se v našich datech potvrdila,...
The thesis presents an overview of the layers on which speech develo- pment can be studied and a brief account of the main theoretical branches within these layers. It accounts for the periodization of a child's speech development according to Czech and foreign authors. In the thesis, a syllable is introduced as a phonological unit. Attention is also paid to the related layer of phonotactics; important works concerning the phonotactics of child's speech are mentioned. The target of the experimental part is a longitudinal case study of a child acqui- ring Czech as her mother tongue. For the purpose of the study, a corpus of the child's utterances in her natural environment between the ages of 7 to 27 months was built. The utterances have been analyzed with respect to the frequency of occurrence of different syllable types, with closed syllables and syllables with con- sonant clusters in the center of interest. The found consonant clusters and their reductions have been further analyzed with respect to the findings of the phono- tactic studies mentioned in the theoretical part, in order to confirm or dismiss their relevance for Czech. Most importantly, two theories have been checked, the frames theory commenting on the combinatory potential of the front/middle/back vowels and coronal/labial/dorsal...