Psychologické souvislosti edukace mimořádně nadaných dětí vzdělávaných ve speciálních a běžných třídách
Psychological aspects of education highly gifted children educated in special and common classes
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110390Identifiers
Study Information System: 202637
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Mertin, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
4. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Nadané děti|Speciální a běžné třídy|Kreativita|MotivaceKeywords (English)
Gifted children|Special and common classes|Creativity|MotivationTato diplomová práce mapuje kreativitu a motivaci k učení u mimořádně nadaných dětí vzdělávaných v běžných a speciálních třídách ZŠ. Teoretická část se zabývá nadáním, charakteristikami nadaných dětí, jejich identifikací, způsoby vzdělávání, a také se věnuje kreativitě a motivaci. V empirické části byla kvantitativně porovnávána kreativita a motivace mimořádně nadaných dětí vzdělávaných ve speciálních třídách pro tyto žáky, s mimořádně nadanými dětmi, které navštěvují běžné třídy ZŠ. Výsledky ukázaly, že dva faktory kreativity, tedy fluence a flexibilita, jsou u obou sledovaných skupin srovnatelné. Faktory originality a elaborace se ukázaly mírně vyšší u skupiny dětí vzdělávaných v běžných třídách. Vnitřní i identifikovaná motivace je vyšší u skupiny dětí vzdělávaných v běžných třídách. Vnější motivace se naopak ukázala mírně vyšší u skupiny dětí vzdělávaných ve speciálních třídách. Potřeba úspěšného výkonu je vyšší u skupiny dětí vzdělávaných v běžných třídách. Oproti tomu potřeba vyhnutí se neúspěchu je vyšší u skupiny dětí vzdělávaných ve speciálních třídách.
The diploma thesis aims to map creativity and motivation for learning in highly gifted children educated in common and special classes of primary schools. The theoretical part deals with giftedness, characteristics of gifted children, their identification, ways of education, and it also deals with creativity and motivation. In the empirical part, creativity and motivation of children were compared quantitatively, using data of highly gifted children educated in special classes, and the highly gifted children who attend common classes. The results showed that two factors of creativity, i.e. fluency and flexibility, are comparable in both groups. Factors of originality and elaboration appeared slightly higher in the group of children educated in regular classes. The external motivation was slightly higher among gifted the children educated in special classes. The need for success is higher in the group of children in common classes. In contrast, the fear of failure is higher in the group of children educated in special classes.