Interaktivní knihy pro děti předškolního věku - výhody a rizika
Interactive books pro preschool children - benefits and risks
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110343Identifikátory
SIS: 199038
Kolekce
- Kvalifikační práce [19087]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotná, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Datum obhajoby
17. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
předškolní dítě, interaktivní kniha, interaktivita, čtenářská pregramotnost, výhody, rizikaKlíčová slova (anglicky)
preschool child, interactive book, interactivity, reading literacy, benefits, riskDiplomová práce se zabývá interaktivní knihou u předškolního dítěte, konkrétně jejími výhodami a riziky. V teoretické části pojednává o definici interakce, interaktivní knihy, zabývá se její stručnou historií. Poskytuje stručný přehled kategorií interaktivních knih, které jsou dostupné v tuzemských knihkupectvích. V závěru uvádí do kontextu tématu charakteristiku předškolního dítě (vývojová specifika, čtenářská pregramotnost, vztah ke knize, role dospělého). V empirické části práce zkoumá skrze metodu obsahové analýzy textů dvou zahraničních empirických studií a dotazníkovým šetřením mezi rodiči a pedagogy mateřských škol výhody a rizika interaktivní knihy. Výsledky uvádějí výčet výhod a rizik interaktivní knihy u předškolních dětí. Mezi nejčastěji uváděné výhody patřily rozvoj koordinace oko - ruka, rozvoj řeči a myšlení a rozvoj fantazie. Naopak mezi nejčastěji uváděná rizika se řadila kvalita knihy, zaměření pozornosti dítěte více na fyzickou manipulaci s pohyblivými částmi než na příběh, a nepropojenost ilustrace/pohyblivých prvků s příběhem knihy. KLÍČOVÁ SLOVA předškolní dítě, interaktivní kniha, interaktivita, čtenářská pregramotnost, výhody, rizika
1 ABSTRACT This diploma thesis deals with interactive book for preschool children and their benefits and risks. In the theoretical part it is discuss the definition of interaction and interactive book, and its brief history. It provides a overview of the categories of interactive books available in internal bookstores. Finally it is put into context of interactive book characteristics of a pre- school child (developmental specifics, reading literacy, relationship to a book, the role of an adult). The research part of this work examines by method of content analysis of texts of two international empirical studies and questionnaire research between parents and teachers. Results show the benefits and risks of an interactive book for preschool children. Among the most frequently cited benefits were the development of eye-hand coordination, speech, thinking, and fantasy development. Opposidly, the most frequently cited risks were the quality of the book, child's attention on the physical handling of moving parts rather than on the story, and the interconnection of the illustration / moving elements with the story of the book. KEYWORDS preschool child, interactive book, interactivity, reading literacy, benefits, r 2