Rozvoj numerických a strukturálních dovedností u žáků ZŠ při hraní hry Abaku
Development of numeric and structural skills in primary school pupils when playing Abaku play
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110245Identifikátory
SIS: 163570
Kolekce
- Kvalifikační práce [18095]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jančařík, Antonín
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
3. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
učební strategie, početní dovednost, didaktická hra, Abaku, číslo, hra, matematikaKlíčová slova (anglicky)
learning strategies, numerical skill, didactic game, Abaku, number, game, mathematicsPráce se zabývá eskou hrou Abaku, která vznikla jako variace hry Scrabble s použitím íslic namísto písmen. Cílem práce je zjistit, jakými numerickými a strukturálními dovednostmi disponují žáci základní školy, kte í se ú astní finále Ligy Abaku, a jaký je jich vztah k matematice. Použitými metodami jsou analýza odehraných partií kvalifika ních kol Ligy Abaku, dotazník pro finalisty ligy a rozhovor s n kolika z nich. Pro analýzu bylo autorovi poskytnuto celkem 165 640 odehraných partií, z nichž bylo analyzováno 1 157. Dotazník vyplnilo 38 hrá a rozhovoru se zú astnilo sedm z nich. Dotazník sestává z otázek týkajících se obliby matematiky, etnosti a délky hraní Abaku a deseti úloh, pomocí nichž se zjiš ovaly numerické a strukturální dovednosti, jimiž hrá i disponují. Výzkum p edevším ukázal, že zkoumaní hrá i Abaku se dob e orientují v ploše, ovládají práci s mocninami a projevují zvídavost o další matematické disciplíny. Teoretická ást práce se skládá z rešerše dostupné literatury týkající se Abaku, p edstavení samotné hry v etn pravidel a vývojových fází hrá e, srovnání Abaku s hrami podobného typu a vztahu Abaku ke kurikulu. V záv re né ásti práce jsou uvedeny odpov di na položené výzkumné otázky, omezení výzkumu a doporu ení pro další výzkum. KLÍ OVÁ SLOVA u ební strategie, po etní dovednost,...
This thesis deals with the Czech game called Abaku, which was created as a variation of Scrabble using numerals instead of letters. The aim of this thesis is to find out what numerical and structural skills the pupils of elementary school, who are participating in the final of Abaku League, have, and what is their relation to mathematics. The used methods are the analysis of the games played on the qualifying rounds of Abaku League, a questionnaire for the finalists of the league and an interview with several of them. Author has 165,640 records of played games for analysis, 1,157 of that were analyzed. The questionnaire was completed by 38 players and seven of them participated in the interview. The questionnaire consists of questions about the popularity of mathematics, the frequency and duration of playing Abaku, and ten tasks to identify the numerical and structural skills of the players. Above all, the research showed that the surveyed Abaku players are well-versed in the area, know how to work with powers, and show curiosity for other mathematical disciplines. The theoretical part of thesis consists of a research of available literature concerning Abaku, introduction of the game including rules and development stages of the player, comparison of Abaku with games of similar type and...