Reprodukce genderových rolí v prostředí mateřské školy a rodiny
Reproduction of Gender Roles in Kindergarden and Family
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110212Identifiers
Study Information System: 201191
CU Caralogue: 990022949250106986
Collections
- Kvalifikační práce [6829]
Author
Advisor
Referee
Jarkovská, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Gender Studies
Department
Department of Gender Studies
Date of defense
16. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
genderové role, mateřská škola, rodina, socializaceKeywords (English)
gender roles, kindergarden, family, socializationDiplomová práce se zabývá genderově diferencovaným přístupem, kterému jsou děti od narození vystaveny. Cílem etnografického výzkumu, který byl proveden v prostředí mateřské školy, bylo zjistit, jakým způsobem socializuje děti předškolního věku mateřská škola - učitelky, ale také rodiče dětí. Dalším cílem bylo zjistit, zda dochází v mateřské škole k reprodukci genderových stereotypů. Za tímto účelem jsem provedla zúčastněné pozorování ve třídě mateřské školy, které jsem následně doplnila rozhovory s rodiči dětí, ale také s učitelkami dané mateřské školy. Součástí výzkumu byl také experiment. Diplomová práce se skládá ze dvou částí - teoretické a empirické. V teoretické části jsou představeny základní koncepty a argumenty vztahující se k výzkumné otázce. Empirická část práce se věnuje metodologickým postupům, dále se skládá z analýzy rozhovorů s rodiči, učitelkami, ale také analýzy zúčastněného pozorování v mateřské škole a experimentu provedeného s dětmi předškolního věku.
The diploma thesis deals with the gender-differentiated attitude to which children are exposed from birth. The aim of ethnographic research, which was carried out in the kindergarten environment, was to find out how parents and teachers socialize pre-school children. Another aim was to find out whether gender stereotypes were reproduced in a kindergarten. For this purpose, I conducted an observation in the kindergarten class, which I then supplemented with interviews the parents of the children and also with the teachers of the kindergarten. An experiment was also part of the research. The thesis consists of two parts - theoretical and empirical. The theoretical part introduces the basic concepts and arguments related to the research question. The empirical part of the work is devoted to methodological procedures, further it consists of analysis of interviews with parents, teachers, but also analyzes of the observation in kindergarten and experiment with children of preschool age.