Vzdělávací aspekty percepce prostoru
Educational aspects of space perception
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110145Identifiers
Study Information System: 144251
Collections
- Kvalifikační práce [20129]
Author
Advisor
Consultant
Drbohlav, Dušan
Kučerová, Silvie Rita
Referee
Knecht, Petr
Siwek, Tadeusz
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
-
Department
Department of Social Geography and Regional Development
Date of defense
13. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Disertační práce je zacílena na výzkum v oblasti percepce prostoru, která je v této práci vnímána v nejširším možném pojetí, jako proces při kterém si jedinec utváří představy o okolním světě (Siwek 2011). Tento proces je v zájmu širokého spektra vědních oborů, což způsobuje poměrně nejasné terminologické a metodologické ukotvení výzkumu. Tato práce tak nejprve terminologicky a metodologicky ukotvuje přístupy k výzkumu v geografickém vzdělávání, jakožto oboru na pomezí geografie a pedagogických disciplín. V rámci práce je tak definován rozdíl mezi klíčovými termíny mentální, kognitivní mapa a náčrtová mapa. Mentální a kognitivní mapa jsou v této práci chápány jako synonyma pro představy o okolním světě v paměti člověka a náčrtová mapa jako jedna z metod sběru dat o těchto představách. Dále jsou v této práci definovány metody sběru dat subjektivních charakteristik obsažených v mentálních mapách, které je možné následně vizualizovat prostřednictvím tematických mentálních map. V další části disertační práce je věnován prostor náčrtovým a tematickým mentálním mapám jakožto nástroji a předmětu v geografickém výzkumu a výzkumu geografického vzdělávání. Další důležitý aspekt percepce prostoru řešeným v této práci je kvalita mentální mapy žáka, protože jedním z cílů geografického vzdělávání je vybavit žáka...
The purpose of this thesis is to focus on the research of space perception. Under the term space perception is understood the widest possible meaning as a process wherein an individual creates ideas about the outside world (Siwek 2011). Space imaginations contains objects with their attributes and relations between each other. In as much as each of us creates ideas about space, then it can be assumed a relatively wide interest in different scientific disciplines, which causes an unclear scientific anchoring of terminology and methodology. Therefore, this thesis first discusses the terminology and methodology regarding the research within a geographical education. Then this thesis proceeds to the definition of key terms: mental map, cognitive map and sketch map. Mental map and cognitive map in this thesis are understood as synonyms that reflects the ideas in the memory of an individual about the outside world, whereas the sketch map is one of the methods how to collect these ideas. Furthermore, this thesis defines the methods of collecting data of subjective characteristics contained in mental maps, which can be subsequently visualised through thematic mental maps. Therefore, the following part of the thesis focuses on the sketch map and thematic mental map as a tool and a subject of geographical...