Analýza zkušenosti osob s bipolární afektivní poruchou
Analysis of the experience of people with bipolar disorder
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110121Identifiers
Study Information System: 204625
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Chrz, Vladimír
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Bipolární afektivní porucha, učení, rozhovory, metoda zakotvené teorieKeywords (English)
Bipolar disorder, learning, interviews, grounded theory methodDiplomová práce se zabývá mapováním charakteristických rysů ve zkušenosti osob s bipolární afektivní poruchou. Volba tohoto tématu vychází z důvodu nedostatku výzkumů zabývající se zkušeností osob s bipolární afektivní poruchou v českém prostředí. Cílem práce je hlubší porozumění života osob s tímto onemocněním. Teoretická část diplomové práce se zabývá popisem historického i současného pojetí bipolární afektivní poruchy, včetně tzv. bipolárního spektra. Tato část následně představuje možnosti léčby nemoci a také komorbidity, které jsou často součástí klinického obrazu nemoci. Cílem teoretické části je uvést čtenáře do problematiky bipolární afektivní poruchy, které mu umožní lépe porozumět zkušenosti aktérů empirické části. V rámci sběru dat byly realizovány semistrukturované rozhovory se šesti respondenty. Pro zpracování dat byla zvolena metoda zakotvené teorie a pro účely kódování byl využit software Atlas.ti. Výsledkem analýzy dat vznikl proces učení se žít s bipolární afektivní poruchou. Proces učení se žít s bipolární afektivní poruchou je aktivní proces, který slouží k hlubšímu porozumění nemoci a zisku dovedností zmírňující její projevy. Na počátku procesu učení stojí kategorie motivací, které určují směr procesu učení. Poté následuje výběr druhu učení, který má své specifické zdroje zisku...
The aim of the diploma thesis is to survey characteristics in the experience of people with bipolar disorder. The choice of the topic is based on the lack of research of the experience of people suffering with bipolar disorder in the Czech environment. The aim of this thesis is to comprehend the life of people with bipolar disorder. The theoretical part of the thesis is focusing on the description of the historical and contemporary concept of bipolar disorder including the so-called bipolar spectrum. This part presents treatment options as well as comorbidities which are often a part of the clinical course of the disease. The aim of the theoretical part is to introduce the reader to the issue of bipolar disorder which allows a better understanding of the empirical part. In the empirical part, six respondents were interviewed to collect data. The grounded theory method was chosen for data processing and the Atlas.ti software was used for coding purposes. As a result of the data processing a process of learning how to live with bipolar disorder has emerged. The process of learning how to live with bipolar disorder is an active process that leads to a deeper understanding of the disease and skill gains mitigating manifestation of the disease. At the beginning of the learning, there are motivation...