Integrovaná výuka a interdisciplinární přístup v chemii a biologii v prostředí českých škol.
Integrated Curriculum and Interdisciplinary Approach in Chemistry and Biology in Czech Schools
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109926Identifiers
Study Information System: 171498
Collections
- Kvalifikační práce [17857]
Advisor
Referee
Čížková, Věra
Bayerová, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
-
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
12. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Integrovaná výuka, interdisciplinární přístup, interdisciplinární témaKeywords (English)
Integrated curriculum, interdisciplinary approach, interdisciplinary topicTato práce se zabývá tématem integrované výuky v prostředí českých škol, konkrétně těmito hlavními otázkami: Jaký stupeň integrace preferují čeští učitelé pro úroveň středních škol? Jakým způsobem je možné podpořit integrovanou výuku na středních školách? Z těchto otázek plynou následující hlavní cíle: zjistit, jaký stupeň integrace přírodovědných předmětů preferují čeští učitelé pro úroveň středních škol; zjistit hlavní překážky zavádění integrované výuky; zjistit faktory, které mohou napomoci častější integraci poznatků; vytvořit podporu pro integrovanou výuku na českých středních školách. Za účelem dosažení těchto cílů bylo provedeno především dotazníkové šetření mezi středoškolskými učiteli doplněné o informace z rozhovorů s akademickými pracovníky Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Z výsledků dotazníkového šetření vyplynulo, že respondenti preferují zachování samostatných přírodovědných předmětů s důrazem na mezipředmětové vztahy. Za hlavní překážky označili respondenti skutečnost, že se související témata v chemii a biologii neprobírají ve stejnou dobu, nedostatečné znalosti z druhého oboru či nedostatek výukových materiálů. Hlavním faktorem, který pak může napomoci respondentům s častější integrací poznatků z biologie a chemie, pak jsou vhodné výukové materiály. Respondenti uvedli,...
The topic of this thesis concerns the interdisciplinary approach in teaching chemistry and biology at Czech grammar schools. Especially with two main questions: the determination of the level of integration that secondary school teachers prefer and how to promote an interdisciplinary approach at grammar schools. The following main objectives were established: find out which level of integration of science subjects is preferred by Czech teachers for secondary schools level, identify the main obstacles of implementation of integration, find out the factors which can help with the integration of knowledge, create support for interdisciplinary approach at Czech grammar schools. In order to achieve these objectives, a questionnaire survey among secondary school teachers and interviews with the academic staff of the Faculty of Science of Charles University were carried out. The results of the questionnaire survey showed that respondents prefer to preserve separate subjects with an emphasis on interdisciplinary relationships. The main restriction of integration is that similar topics in chemistry and biology are not taught in the same period, insufficient knowledge of the second subject or lack of learning materials. The main factor which can help with more frequent integration is learning materials. As...