Role ergoterapeuta u dětí s mentálním postižením ve věku od pěti do osmnácti let. Podtitul: S využitím rekondičních pobytů
The role of the occupational therapist for children with mental disability aged from five to eighteen. Subtitle: Using reconditioning stay
bachelor thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109688Identifiers
Study Information System: 189808
Collections
- Kvalifikační práce [4449]
Author
Advisor
Referee
Marková, Olga
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Occupational therapy
Department
Department of Rehabilitation Medicine First Faculty of Medicine and General University Hospital
Date of defense
10. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
ergoterapie, mentální postižení, ergoterapeutické metody, rekondiční pobyty, volný časKeywords (English)
occupational therapy, mental health, ergotherapeutic methods, reconditioning stay, free timeBAKALÁŘKÉ PRÁCE Jméno, příjmení: Markéta Nývltová Vedoucí práce: Bc. et Bc. Tereza Svobodová Oponent práce: Název bakalářské práce: Role ergoterapeuta u dětí s mentálním postižením ve věku od pěti do osmnácti let: S využitím rekondičních pobytů Abstrakt bakalářské práce: Tato práce se zabývá zejména ergoterapeutickou intervencí u dětí s mentálním postižením. Práce má dvě části, teoretickou a praktickou. Teoretická část popisuje typy mentálního postižení, ergoterapii a vztah ergoterapie a dětí s mentálním postižením. V teoretické části jsou popsány ergoterapeutické metody ke konkrétním fázím mentálního postižení, tedy lehké mentální postižení, středně těžké mentální postižení, těžké mentální postižení a hluboké mentální postižení. Ze všech ergoterapeutických metod postupů je nejpodrobněji rozebrána metoda ve volnočasových aktivitách - rekondiční pobyt. Praktickou část bakalářské práce jsem zaměřila na volnočasovou aktivitu - rekondiční pobyt. V této části jsem využila metody semistrukturovaných rozhovorů, tím bych chtěla zjistit informovanost o oboru ergoterapie v neziskovém sektoru. Rozhovorů se účastnili pracovníci, kteří se podíleli na chodu rekondičních pobytů. Dále jsem podrobným pozorováním sledovala průběh dvou rekondičních pobytů. Následně na to je v mé bakalářské práci vypracováno porovnání...
This bachelor thesis is focused on ergotherapeutic intervention in children with mental retardation. The thesis consists of two parts, theoretical and practical. The teoretical part describes the different types of mental disability, the ergotherapy and the relation between ergotherapy and childern with mental disability. In theoretical part there are ergotherapeutic methods described for specific phases of mental retardation, i.e. mental illness, moderate mental retardation, severe mental retardation and deep mental retardation. Of all the ergotherapeutic methods of the procedures, the method of leisure time activities - reconditioning stay - is dealt with in the most detailed way. The practical section of the bachelor thesis is focused on leisure time - reconditioning stay. In this part, I have used semi-structured interviewing methods to learn about the awareness of the field of ergotherapy in the non-profit sector. The interviews were attended by workers who have participated in the operation of reconditioning stays. Next, I have observed in detail the course of two reconditioning stays. Consequently, in my bachelor thesis, there is a comparison of such reconditioning stays (hereinafter referred to as "RP") and ergotherapeutic programmes. The main contribution of this thesis is that it creates...