Politický marketing Sinn Féin mezi lety 1996-2007
Political marketing of Sinn Féin between 1996-2007
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109560Identifiers
Study Information System: 203735
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Šlosarčík, Ivo
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
International Area Studies
Department
Department of European Studies
Date of defense
10. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Politický marketing, Sinn Féin, Severní Irsko, mírový proces, volbyKeywords (English)
Political marketing, Sinn Féin, Northern Ireland, peace process, electionsBakalářská práce se zabývá výzkumem politického marketingu severoirské strany Sinn Féin v období mezi lety 1996-2007. Práce je rozdělena do tří kapitol na základě volebních období do Severoirského fóra a následně do Severoirského shromáždění. Sinn Féin během tohoto období prošla značným vývojem. Tento vývoj je rozdělen do fází, které následně pomohou určit, jakým typem strany je Sinn Féin v rámci typologie stran Jennifer Lees- Marshmentové. Sinn Féin se během zmíněného období přesunula ze strany orientované na produkt (POP) ke straně orientované na prodej (SOP). Strana postupně proměnila svůj přístup v politice. Z původní extrémistické strany, která není ochotná participovat na dění v zemi, se stala nejen mainstreamovou, ale také druhou nejsilnější stranou v rámci Severního Irska. Strana v průběhu několika období profesionalizuje komunikaci nejen v rámci strany samotné, ale také komunikaci strany vůči médiím. Postupně se jí podařilo vytvářet nový "produkt", který se zakládá na podpoře mírového procesu a Velkopáteční dohody. Postupem času ale strana naráží na problémy v souvislosti s polovojenskou organizací IRA, se kterou byla Sinn Féin v minulosti spojena. Vzhledem k posunu Sinn Féin na stranu orientovanou na prodej a fáze průzkumu trhu si strana uvědomila škodlivost tohoto problému a postupně v...
This bachelor thesis examines the political marketing of Northern Ireland political party Sinn Féin between 1996-2007. The thesis is divided in three chapters based on electoral terms to Northern Ireland Forum and afterwards Northern Ireland Assembly. During this period, Sinn Féin undergoes a considerable development. This development is divided into phases, which helps to determine which type of party is Sinn Féin according to Jennifer Lees-Marshment's typology of parties. Sinn Féin is shifting from a party oriented on product (POP) to a party oriented on sales (SOP). Sinn Féin is consistently changing its approach towards the politics in Northern Ireland. From an extremist party, which is unwilling to participate in state's politics, to not only mainstream party, but also the second strongest party in Northern Ireland. During several periods of time, the party professionalizes its communication within the party, but also its communication towards media. The party is gradually developing new "product", which is based on a support of peace process and Good Friday Agreement. With time, the party faces a problem in connection with the paramilitary organization IRA with which was Sinn Féin linked in the past. Due to the shift of Sinn Féin to the sales-oriented side and the market research phase, the...