What makes children feel good about their work: experimental investigation.
Co dělá dětem dobrý pocit z jejich práce: experimentální výzkum.
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109521Identifiers
Study Information System: 191796
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Zeynalova, Olesia
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
10. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Vnímaný význam, Smysluplná práce, Zbytečná práce, Experimentální výzkum, DětiKeywords (English)
Perceived meaning, Meaningful work, Futile work, Experimental investigation, ChildrenTato bakalářská práce analyzuje jak vnímaný význam ovlivňuje výkon dítěte, jeho náladu a potěšení při plnění pracovních úkolů. V laboratorním prostředí byla manipulována úroveň vnímaného významu, která byla dána po dokončení snadného opakovaného úkolu třemi různými ošetřeními. Ve skupině "Uznáno" byl každý dokončený úkol oceněn slovní pochvalou. Experimentátor se pro skupinu "Ignorováno" o dokončenou práci nezajímal. Ve skupině "Skartováno" zůstal dokončený úkol nejen nezkontrolován, ale byl zničen ihned po odevzdání. Z dat je možné vyčíst, že mezi tím jak pozitivně experimentátor zareagoval a kolik úkolů děti dokončily byla výrazně kladná závislost. Totéž platilo o tom, jak dobře se děti cítily. Na malém uznání záleželo více než na demotivačním prvku, ale vyskytly se určité genderově specifické rozdíly. Konkrétně pochvala hrála důležitou roli pro chlapce. Naopak zničení dokončených úkolů mělo zásadní negativní dopad na dívky. Tyto aspekty výrazně ovlivnily jak výkon, tak náladu. Klíčové slova Vnímaný význam, Smysluplná práce, Zbytečná práce, Experimentální výzkum, Děti
This bachelor thesis analyses how perceived meaning influences child performance, mood and enjoyment when performing work-related tasks. In laboratory settings, I manipulated the level of perceived meaning that was given for completion of an easy repetitive assignment by three different treatments. In the "Recognized" condition, each completed task was awarded with verbal recognition. The experimenter in the "Ignored" condition did not care about completed work. In the "Shredded" condition, the finished task was left not only unchecked, but it was destroyed immediately after submission. I observed a strong positive relationship between how "nice" experimenter behaved and how many tasks children finished. The same held for how good children felt. In general, even small acknowledgment mattered more than the demotivating procedure, but there were some gender-specific differences. Specifically, recognition played an important role for boys. On the contrary, destroying of completed tasks had a major negative effect on girls. These aspects significantly impacted both, performance as well as mood. Keywords Perceived meaning, Meaningful work, Futile work, Experimental investigation, Children