Evaluace výuky na lékařských fakultách
Evaluation of teaching at medical faculties
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109326Identifiers
Study Information System: 206888
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Paulovčáková, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vysoká škola, evaluace výuky, výroční zpráva, hodnocení kvalityKeywords (English)
University, evaluation of teaching, annual report, quality of evaluationStudentské posuzování kvality výuky je součástí hodnocení kvality vysoké školy a současně nástrojem managementu využívaným při řízení vzdělávacího procesu na vysoké škole. Diplomová práce se zaměřuje na studentskou evaluaci výuky na lékařských fakultách Univerzity Karlovy. Cílem práce je zjistit názor vyučujících a studentů na studentskou evaluaci výuky jako na jeden z nástrojů hodnocení kvality vysokých škol, popsat evaluaci výuky na zkoumaných lékařských fakultách, analyzovat výroční zprávy a dlouhodobé záměry vybraných fakult z pohledu studentské evaluace výuky. Teoretická část práce je rozdělena do dvou kapitol. První kapitola vymezuje pojem vysoká škola, zabývá se hodnocením kvality na vysokých školách a v závěru se věnuje problematice výročních zpráv. Druhá kapitola podrobně rozpracovává problematiku studentského hodnocení výuky na vysokých školách na základě studia odborné literatury. V praktické části je uveden výzkumný soubor, výsledky předvýzkumu a najdeme zde i krátkou charakteristiku lékařských fakult. Pro účely výzkumného šetření byly využity tyto metody: dotazníkové šetření, rozhovory a obsahová analýza textu. V závěru praktické části jsou prezentovány výsledky dotazníkového šetření s komentáři, vypracována analýza výročních zpráv a dlouhodobých záměrů zkoumaných lékařských fakult a...
Students assessment of the quality of teaching is part of the quality assessment of the university and as well it's the management tool used to manage the educational process at the university. The dissertation focuses on student evaluation of teaching process at medical faculties of the Charles Univerzity in Prague. The target of the dissertation is to find out student's and teacher's opinion about the student's teaching evaluation to be one of the quality assesment tools to rate universities, describe teaching evaluation at medical faculties being researched and to analyze annual reports and long-term purposes of selected medical faculties from the student's teaching evaluation point of view. Theoretical part of dissertation is divided in two chapters. The first one is defining the term college and deals with the quality at universities and finally deals with the annual reports of universities.Second chapter elaborates in detail the issue of students assessment of teaching at universities based on the study of professional literature. In the practical part of the dissertation research file is being listed, as well as the results of pre-research and short madical faculties description. For the research survey purposes following methods has been used: questionnaire survey, dialogues and text...