Motivace ke hře a motivy u různých typů her
Motivation for playing games and motives behind different types of games
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109226Identifiers
Study Information System: 210207
Collections
- Kvalifikační práce [8008]
Author
Advisor
Referee
Brtník, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Physical Education and Sport
Discipline
Physical Education and Sport
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportuLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
potřeby, hraní, dělení her, klasifikace her, účel herKeywords (English)
needs, play, game classification, game categorization, game purposeNázev: Motivace ke hře a motivy u různých typů her Cíle: Cílem této práce je přiblížení principů motivace, vysvětlení motivace člověka ke hře, porovnání a vytvoření přehledu znalostí a teorií o motivaci ke hře a dále vytvoření přehledu rozdílů v motivech u různých typů táborových her. Metody: Jedná se o teoretickou práci s použitím analyticky-syntetické metody. Po provedení analýzy a komparace literární rešerše je syntetizována do stručnější ucelené formy. Dále jsou pomocí dedukce přiřazovány motivy k různým typům her. Výsledky: Zjistili jsme, že motivace je velmi komplexní proces, který se obtížně zkoumá. Odborná veřejnost není ve shodě v otázkách definice, klasifikace, účelu her a motivace k nim, krom toho, že u dětí hra slouží k učení. Akcelerovat poznání o motivaci by mohl poměrně nový obor affektivní neurovědy. Klíčová slova: potřeby, hraní, dělení her, klasifikace her, účel her.
Title: Motivation for playing games and motives behind different types of games Objectives: The aim of this work is to give an overview of the principles of motivation, explain motivation for playing games, compare and create a summary of information and theories about motivation for playing games. Then the aim is to create an overview of motives in different types of games. Methods: This is a theoretical work with use of a method of analysis and synthesis. After an analysis and comparison of the literature review it is synthesized into shorter integrated form. Then we use deduction to link underlying motives to different game types. Results: We found that motivation is a very complex process that is difficult to study. The professional public is not in unison in questions of games definition, classification, purpose and motivation for it, except that children's play serves learning. The inquiry of motivation could be accelerated by the fairly new field of affective neuroscience. Keywords: needs, play, game classification, game categorization, game purpose.