Využití Školního atlasu světa ve výuce průřezových témat
The utilization of the School world atlas in interdisciplinary topics
bachelor thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/109153Identifiers
Study Information System: 209025
Collections
- Kvalifikační práce [20357]
Author
Advisor
Referee
Hanus, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology Oriented at Education - Geography Oriented at Education
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
6. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
Školní atlas světa, průřezová témata, střední škola, mapové dovednostiKeywords (English)
school world atlas, interdisciplinary topics, secondary school, map skillsTato bakalářská práce je zaměřena na středoškolská průřezová témata a jejich výuku s využitím Školního atlasu světa. Součástí této práce je rozbor průřezových témat z Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia zejména z geografického pohledu a jejich porovnání s vybranými zahraničními kurikulárními dokumenty. Práce dále připomíná důležitost mapových dovedností, jejich rozvoj v průběhu studia a jejich nezbytnost pro správnou práci se Školním atlasem světa. Samotné využití Školního atlasu světa ve výuce průřezových témat je uvedeno jednotlivých příkladech. Pro každé průřezové téma je vybraný tematický okruh, ke kterému jsou uvedeny konkrétní úlohy, které mohou být aplikovány do výuky a mohou sloužit jako inspirace pro učitele. Klíčová slova: Školní atlas světa, průřezová témata, střední škola, mapové dovednosti
This bachelor work is focused on secondary-school interdisciplinary topics and their tuition with making use of School world atlas. A part of this work is analysis of interdisciplinary topics from General National Curriculum Frameworks for ecodary schools particularly out of geographical view and its comparison with selected foreign curriculum documents. The work also reminds the importance of cartographic skills, their development in the course of studies and their necessity for the correct working with School Atlas of the World. Utilization of School world atlas itself during classes and teaching the interdisciplinary topics is given on various examples. For each interdisciplinary topic there is one selected thematic circle with presentation of factual real assignments which can be applied during lessons and can help to inspire teachers. Key words: school world atlas, interdisciplinary topics, secondary school, map skills