Vyšetření a terapie čití u pacientů po poškození mozku. Podtitul: Návrh sensorické reedukace u pacientů po cévní mozkové příhodě
Sensory Assessment and Therapy in Patients after Brain Damage. Subtitle: Sensory Reeducation in Patients after Stroke
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108797Identifiers
Study Information System: 199544
Collections
- Kvalifikační práce [4862]
Author
Advisor
Referee
Rybářová, Kateřina
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Occupational therapy
Department
Department of Rehabilitation Medicine First Faculty of Medicine and General University Hospital
Date of defense
2. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
čití, poruchy čití, terapie čití, cévní mozková příhoda, ergoterapieKeywords (English)
somatosensory assessment, loss of somatosensory assesment, sensory reeducation, stroke, occupational therapyBakalářská práce se zabývá vyšetřením a terapií čití u pacientů po poškození mozku. V teoretické části práce je shrnut senzitivní systém z neurologického pohledu, poruchy čití a vliv porušeného čití na funkci horní končetiny. Práce obsahuje dva standardizované testy pro vyšetření čití - Rivermeadské hodnocení somatosensorických funkcí a Nottinghamské vyšetření čití - verze pro Spojené státy americké. Práce obsahuje terapii čití a návrh sensorické reedukace pro pacienty po poškození mozku. Součástí praktické části práce je vytvoření pracovní verze překladu Nottinghamského vyšetření čití - verze pro Spojené státy americké, jeho vyzkoušení v praxi a zhodnocení jeho klinické využitelnosti pro sestavení plánu sensorické reedukace pro dva pacienty po cévní mozkové příhodě.
The Bachelor's thesis focuses on examination and therapy of sensation in patients after brain damage. The theoretical part of the thesis summarizes the somatosensory system from the neurological point of view. It also describes sensation disorders and the impact of impaired sensation on the function of the upper limb. The thesis contains two standardized tests for sensory assessment - the Rivermead Assessment of Somatosensory Performance and the United States Version of the Nottingham Sensory Assessment. The thesis also covers sensory therapy and proposes sensory reeducation for patients after brain damage. The practical part of the thesis contains a draft translation of the United States Version of the Nottingham Sensory Assessment. It tests this assessment in real life and evaluates its clinical utility in order to compile a plan of sensory reeducation for two patients after stroke.
