Terénní výuka z pohledu různých aktérů
Fieldwork education from perspectives of different actors
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108648Identifiers
Study Information System: 208987
Collections
- Kvalifikační práce [18433]
Author
Advisor
Referee
Jelen, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Biology Oriented at Education - Geography Oriented at Education
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
7. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Terénní výuka představuje specifickou komponentu vzdělávání, která zvláště v oblasti geografie disponuje předpokladem komplexnější demonstrace učiva. Můžeme se pouze domnívat, zda je klasická podoba terénní výuky v současnosti na ústupu, nicméně v proměňujícím se vzdělávacím prostředí vznikají nové příležitosti, při kterých může být terénní výuka využívána. Tato bakalářská práce byla napsána právě s cílem nalezení současných potenciálů, ale rovněž také limitů terénní výuky. Na základě kvalitativního výzkumu v podobě interview chceme zodpovědět především otázky, jakými způsoby se na dnešních školách s terénní výukou pracuje a jak její hlavní přínosy a omezení vnímají přímo aktéři vzdělávacího systému, kteří pocházejí z různých úrovní škol. Vlastní závěry jsou komparovány a diskutovány s poznatky z teoretické části práce. Klíčová slova geografie, terénní výuka, kvalitativní výzkum, percepce, interview
Fieldwork is a specific component of education, which has the potential in a more complex demonstration of curriculum especially in the field of geography. We can only assume whether the classical form of fieldwork education is currently in decline, but new opportunities are emerging in the changing educational environment in which fieldwork could be used. This bachelor thesis was written with the aim of finding current potentials, but also the limits of fieldwork education. Based on qualitative research in the form of interviews, we want to answer questions about the ways how is fieldwork education used on different schools and how the main benefits and constraints are perceived directly by the actors of the education system on different levels. The conclusions are compared and discussed with the knowledge from theoretical part of the thesis. Keywords geography, fieldwork education, qualitative research, perception, interview