Zobrazit minimální záznam

The Balkans between Europe and Orient. Image of the Balkans in the Czech and French popularizing journalism (1875-1914)
dc.contributor.advisorHroch, Miroslav
dc.creatorSobotková, D.E.A., Hana
dc.date.accessioned2018-10-30T00:47:18Z
dc.date.available2018-10-30T00:47:18Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/10857
dc.description.abstractPředkládaná práce je věnovaná v obecné rovině problematice kulturních dějin 19. a 20. století - zejména pak otázkám kulturních stereotypů a identit. V duchu moderních metodologických přístupů ke studiu dějin je zde prezentováno srovnání obrazu Balkánu v české a francouzské populárněvědecké publicistice na přelomu 19. a 20. století. Konkrétním cílem studie je zjistit, jaký obraz teritoria nazývaného dnes jako Balkánský poloostrov byl předkládán vrstvě české a francouzské vzdělané veřejnosti v populárněnaučné publicistice v období let 1875 - 1914. Komparace českého a francouzského pohledu na Balkán představuje pokus o srovnání úhlu pohledu z dvou rozdílných kulturně historických prostředí. Česká perspektiva je pohledem "malého" (tedy nestátního) národa, usilujícího ve studované době o kulturní a národní emancipaci v rámci mnohonárodnostní říše, na druhé straně je potom francouzská perspektiva "velkého" (tedy státního) národa, který byl na přelomu 19. a 20. století kulturní, politickou a koloniální velmocí. Po stránce metodologické se práce inspiruje moderními metodologickými přístupy zaměřenými na studium kulturních stereotypů a identit. Zásadní impuls představovalo pro autorku dílo Marii Todorové a Edwarda Saida zaměřené na studium percepce Balkánského prostoru a Orientu v západoevropské kultuře. ...cs_CZ
dc.description.abstractThe following work is, in general area, focusing on questions of cultural history of 19th and 20th century - mainly to the questions of cultural stereotypes and identities. In the spirit of modern methodological approaches towards studies of history, it presents the comparison of image of Balkan in Czech and French popular science journalism at the turning point of 19th and 20th centuries. The concrete target of the study is to find out what was the image of so called Balkan peninsula, that was offered to the well educated Czech and French public in the sources (mainly magazines) of non-fiction character in between 1875 and 1914. Comparison of Czech and French view of the Balkan represents an attempt for comparison of points of views of the two different cultural and historical environments. The Czech perspective is the view of a "small" (non-state) nation, which was in the given time making an attempt for a cultural and national emancipation in the frame of multinational empire. On the other side is the French perspective of a "big" (state) nation, which has been, at the turning point of the 19th and 20th century, a cultural, political and colonial power. The aspect of methodology of this work is inspired by the modern methodological approaches focused on studying cultural stereotypes and identities. The...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.titleBalkán mezi Evropou a Orientem. Obraz Balkánu v české a francouzské populárněvědecké publicistice (1875-1914)cs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-06-25
dc.description.departmentInstitute of General Historyen_US
dc.description.departmentÚstav světových dějincs_CZ
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId24803
dc.title.translatedThe Balkans between Europe and Orient. Image of the Balkans in the Czech and French popularizing journalism (1875-1914)en_US
dc.contributor.refereeŘezník, Miloš
dc.contributor.refereeMoravcová, Mirjam
dc.identifier.aleph000627258
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineHistory/General Historyen_US
thesis.degree.disciplineHistorie/obecné dějinycs_CZ
thesis.degree.programHistoryen_US
thesis.degree.programHistorické vědycs_CZ
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav světových dějincs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of General Historyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csHistorie/obecné dějinycs_CZ
uk.degree-discipline.enHistory/General Historyen_US
uk.degree-program.csHistorické vědycs_CZ
uk.degree-program.enHistoryen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csPředkládaná práce je věnovaná v obecné rovině problematice kulturních dějin 19. a 20. století - zejména pak otázkám kulturních stereotypů a identit. V duchu moderních metodologických přístupů ke studiu dějin je zde prezentováno srovnání obrazu Balkánu v české a francouzské populárněvědecké publicistice na přelomu 19. a 20. století. Konkrétním cílem studie je zjistit, jaký obraz teritoria nazývaného dnes jako Balkánský poloostrov byl předkládán vrstvě české a francouzské vzdělané veřejnosti v populárněnaučné publicistice v období let 1875 - 1914. Komparace českého a francouzského pohledu na Balkán představuje pokus o srovnání úhlu pohledu z dvou rozdílných kulturně historických prostředí. Česká perspektiva je pohledem "malého" (tedy nestátního) národa, usilujícího ve studované době o kulturní a národní emancipaci v rámci mnohonárodnostní říše, na druhé straně je potom francouzská perspektiva "velkého" (tedy státního) národa, který byl na přelomu 19. a 20. století kulturní, politickou a koloniální velmocí. Po stránce metodologické se práce inspiruje moderními metodologickými přístupy zaměřenými na studium kulturních stereotypů a identit. Zásadní impuls představovalo pro autorku dílo Marii Todorové a Edwarda Saida zaměřené na studium percepce Balkánského prostoru a Orientu v západoevropské kultuře. ...cs_CZ
uk.abstract.enThe following work is, in general area, focusing on questions of cultural history of 19th and 20th century - mainly to the questions of cultural stereotypes and identities. In the spirit of modern methodological approaches towards studies of history, it presents the comparison of image of Balkan in Czech and French popular science journalism at the turning point of 19th and 20th centuries. The concrete target of the study is to find out what was the image of so called Balkan peninsula, that was offered to the well educated Czech and French public in the sources (mainly magazines) of non-fiction character in between 1875 and 1914. Comparison of Czech and French view of the Balkan represents an attempt for comparison of points of views of the two different cultural and historical environments. The Czech perspective is the view of a "small" (non-state) nation, which was in the given time making an attempt for a cultural and national emancipation in the frame of multinational empire. On the other side is the French perspective of a "big" (state) nation, which has been, at the turning point of the 19th and 20th century, a cultural, political and colonial power. The aspect of methodology of this work is inspired by the modern methodological approaches focused on studying cultural stereotypes and identities. The...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav světových dějincs_CZ
thesis.grade.codeP
dc.identifier.lisID990006272580106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV