Užívání tabáku a jeho souvislosti u 8-12letých žáků. Prevalence a formy kouření, znalost značek a zdrojů cigaret, iniciace kouření.
Tobacco use and its consequences among children 8-12 years old. Prevalence and forms of smoking, brand and source awareness, smoking initiation.
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108443Identifiers
Study Information System: 153403
Collections
- Kvalifikační práce [4587]
Author
Advisor
Referee
Pánková, Alexandra
Janata, Hana
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
-
Department
Institute of Hygiene and Epidemiology First Faculty of Medicine Charles University in Prague
Date of defense
7. 11. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Prevalence kouření dětí, znalost značek cigaret, tabák, vodní dýmkaKeywords (English)
Smoking prevalence among children, cigarette brand awarness, tobacco, water-pipeÚvod: Prevalence a formy kouření, zdroje cigaret a vliv marketingu jsou u dětí mladších 12 let v České republice popisovány jen ojediněle nebo poznatky zcela chybí. Metody: Data byla sbírána v období let 2009-2012 pomocí anonymního dotazníku v 51 základních školách z Prahy a Ústeckého kraje v rámci preventivního programu pro 3. -5. třídy. Celkem bylo pro děti věkové kategorie 8-12 let vyhodnoceno 3 887 dotazníků z Prahy a 592 z Ústeckého kraje. Výsledky: Zkušenost s kouřením uvedlo 23,3 % všech respondentů ve věku 8-12 let a více zkušeností měli chlapci a děti z kuřáckých rodin. Cigarety byly nejčastější formou kouření (17 % všech respondentů). Druhou nejčastější formou byla vodní dýmka (prevalence v Praze byla 7,4 % oproti 4,9 % na Ústecku (p = 0,030)). Necelé 1 % dětí mělo zkušenost s marihuanou. Jako nejčastější zdroj první cigarety uváděly děti své příbuzné (43,1 %). Pro děti, které kouří jednou za měsíc a častěji, byli příbuzní také hlavním zdrojem cigaret (32,0 %), 15,5 % dětí uvedlo, že si cigarety kupuje. Více než třetina dětí vypověděla, že si s nimi ještě nikdo o kouření nepovídal. Jmenovat konkrétní značku cigaret dokázalo celkem 59 % všech dotázaných. Nejznámějšími značkami byly Marlboro a Petra, která byla častěji jmenována dívkami a kopírovala tak aktuální marketingové aktivity...
Objectives: Within the Czech Republic there are missing reports on smoking prevalence, forms of smoking, sources of cigarettes or the influence of tobacco marketing on children younger than 12 years of age. Methods: Between 2009 and 2012 we conducted a cross sectional survey with 3 887 children from Prague and 592 from the Usti Region, age 8-12 years old, from 51 primary schools. The survey was part of a school based smoking prevention program at participating schools. Results: Among children, 23.3% reported some experience with smoking. Smoking experience was higher among boys, and children with family members who smoked. Cigarettes were the most common form of smoking (about 17 % of all respondents), followed by water-pipe (prevalence in Prague was 7.4% and 4.9% in Usti Region (p = 0.030)). Less than 1% of all children reported experience with marijuana. Relatives were the most commonly named source of cigarettes for first smoking experience (43.1%). Among children that reported smoking at least once a month, relatives were the most common source of cigarettes (32.5%), and 15.5% reported purchasing their own cigarettes. More than one third of children reported that no one had talked to them about smoking yet. Among all children 59.0% could name one or more cigarette brands. The most well-known...