Repertoár jednohlasých písní adventního a vánočního období v rukopisech Jana Táborského z Klokotské Hory
Repertoire of songs for one voice of Advent and Christmas period in manuscripts from the workshop of Jan Taborsky from Klokotska Hora
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/10840Identifiers
Study Information System: 109178
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Frei, Jan
Kouba, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
21. 6. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Předkládaná práce , věnovaná repertoáru jednohlasých duchovních písní v rukopisných zpěvnících Jana Táborského z Klokotské Hory, se snaží zodpovědět otázku, zda skutečnost, že pocházejí z jedné písařské dílny, významněji ovlivnila skladbu repertoáru adventního a vánočního oddílu či nikoliv. Pojednání o vývoji české hymnologie, zaměřené na středověkou a renesanční duchovní píseň, poukazuje na ne zcela optimální stav bádání v této oblasti. Zejména absence publikovaných katalogů nápěvů a kritických edicí významných pramenů je dosud velkou překážkou výzkumu, který by měl směřovat dále než k pokrytí bílých míst v základní heuristice. Přesto zde poukazujeme na práce, které jistá srovnání nabízejí a umožňují, ať už se jedná o studie v odborných periodikách či práce diplomové a disertační . Osobu pražského měšťana, renesančního vzdělance a majitele písařské dílny Jana Táborského z Klokotské Hory sledujeme nejen v kontextu doby, v níž žil, s přihlédnutím k složité situaci vazeb i antagonismů mezi utrakvisty, novoutrakvisty a Jednotou bratrskou, ale i jako námět studií muzikologické či obecně historické literatury. Následuje výčet a charakteristika dochovaných rukopisů, prokazatelně vzniklých v jeho dílně, čímž se dostáváme k volbě pramenné základny: k chrudimskému graduálu z roku 1530, klatovskému graduálu z roku...
The presented work dealing with the repertoire of sacred songs for one voice in handwritten hymnbooks of Jan Taborsky from Klokotska Hora tries to answer the question whether the fact that they come from one clerical workshop influenced considerably the composition of the repertoire of the Advent and Christmas section or not. The essay about the development of the Czech hymnology, oriented for a medieval and Renaissance sacred song, points out the state of research in this field, which is not quite optimal. Mainly the absence of published catalogues of melodies and critical editions of significant sources is still a big obstacle of the research, which should head farther than for covering of white gaps in the basic heuristics. Nevertheless we point out some works here which offer and enable certain comparisons regarding both studies in specialized periodicals and degree works or PhD thesis. We follow the Prague citizen, Renaissance educated person and the owner of a clerical workshop Jan Taborsky not only in the context of the times when he lived taking account of the complicated situation of connections and antagonisms among the Utraquists, New Utraquists and Fraternal Unity {Jednota bratska}, but also as a topic of studies of musicological or generally historical literature. A list and characteristics of...