Vztahy mediálních organizací a digitálních zprostředkovatelů
Relations between media organizations and digital intermediaries
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108261Identifiers
Study Information System: 192966
Collections
- Kvalifikační práce [18347]
Author
Advisor
Referee
Křeček, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
26. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
digitální platformy, digitální zprostředkovatelé, mediální organizace, média, vydavatelé, autorské právoKeywords (English)
digital platforms, digital intermediaries, media organizations, media, publishers, copyright lawDiplomová práce zkoumá vztahy mezi digitálními zprostředkovateli a mediálními organizacemi na českém trhu. Jejím cílem je popsat nové, stále ještě formující se prostředí, které bylo poznamenané prudkým nárůstem vlivu digitálních platforem a změnou obchodních modelů vydavatelů. Práce zasazuje tento fenomén do kontextu mediálních studií a kritické politické ekonomie a definuje pojmy "digitální platformy" a "digitální zprostředkovatelé". Podrobněji se také zabývá současnými výzvami, které souvisí s konzumací obsahu v digitálním prostředí - zahrnuje například diskuzi o autorském právu, proměně uživatelského chování nebo monetizaci obsahu. Výzkumná část vychází z deseti individuálních hloubkových rozhovorů se zástupci digitálních zprostředkovatelů, mediálních organizací a třetích stran. Interpretace probíhá v obecné, eticko-normativní rovině a snaží se pochopit, jak spolu jednotlivé strany komunikují a spolupracují, jak vnímají dané prostředí, jak vidí jeho proměny i budoucí vývoj.
The diploma thesis focuses on the relations between digital intermediaries and media organizations on the Czech market. Its goal is to describe a new, ever-evolving environment, which has been affected by the swift rise of digital platforms and by the change in business models of publishers. The thesis puts this phenomenon in the context of media studies and critical political economy and defines the terms "digital platforms" and "digital intermediaries". It also looks more closely at the current challenges related with the content consumption in the digital environment - which includes a discussion of copyright, changes in user behavior and content monetization. The research part is based on individual in-depth interviews with members of digital intermediaries, media organizations and third parties. The analysis takes place in a general, ethical/normative point of view and aims for understanding how the parties interact and work together, how they perceive this environment, how they see its changes and future development.