Dialogické vyučování ve fyzikálním vzdělávání
Dialogic teaching in physics education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108197Identifikátory
SIS: 202301
Kolekce
- Kvalifikační práce [11978]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mandíková, Dana
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Fyzika zaměřená na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky fyziky
Datum obhajoby
25. 6. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dialogické vyučování, fyzikální vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
dialogic teaching, physics educationBakalářská práce se zabývá dialogickým přístupem ve výuce fyziky. V komunikaci mezi učitelem a žákem můžeme zkoumat komunikační přístupy, vzory diskurzu a učitelské otázky. V práci je vytvořena analýza nahrávek hodin (vlastní, virtuální hospitace). Byly identifikovány čtyři komunikační přístupy a dále i jejich kombinace. Pro dvě vyučující byla sestavena zpětná vazba a identifikovány typické rysy pro jejich výuku (např.: kombinace D/I, A/I). Práce obsahuje i souhrnný výsledek využití komunikačních přístupů všemi učiteli. V závěru práce je sestaven návrh materiálu pro studenty učitelství fyziky pro seznámení se s dialogickým vyučováním. Klíčová slova: dialogické vyučování, fyzikální vzdělávání
This bachelor thesis deals with dialogical approach in physics teaching. In communication between teacher and pupil, we can explore communication approaches, discourse patterns, and teacher questions. In the thesis, an analysis of the recordings of the lessons (own, virtual observation) is created. Four communication approaches have been identified as well as their combinations. Feedback was created for two teachers and typical patterns of their teaching were identified (eg: D / I, A / I combination). The work also includes a summary of the use of communication approaches by all observed teachers. At the end of the thesis, a material proposal for the students of physics teaching for the acquaintance with dialogical teaching is created. Keywords: dialogic teaching, physics education
