Síla fikce: zpracování enviromentální tematiky v americké kinematografii
The Power of Fiction: enviromental issues in American cinema
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108169Identifiers
Study Information System: 203172
Collections
- Kvalifikační práce [18349]
Author
Advisor
Referee
Moulis, Ladislav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
25. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
klimatické změny, film, cli-fi, environmentální tematika, Den poté, Cesta, Je s námi konec?, matka!Keywords (English)
climate change, film, cli-fi, environmental movies, The Day After Tomorrow, The Road, Before the Flood, mother!Diplomová práce se zabývá filmovou tvorbou reflektující klimatické změny. Pozornost je soustředěna především na americkou kinematografii od roku 1995 do současnosti a analýzy čtyř vybraných celovečerních snímků. Autorka chápe film jako populární médium schopné ovlivňovat a formovat veřejné mínění a jejím hlavním cílem je zodpovědět otázku, jakým způsobem může být environmentální tematika zpracována ve filmu a jaký přínos mají takové filmy pro společenskou debatu o klimatických změnách. V první, teoretické části práce autorka představuje společenskou diskuzi a popisuje jak její politický, tak sociologický aspekt, vycházejíc především z interdisciplinárních kulturálních a environmentálních studií. Druhá část se věnuje analýze čtyř amerických filmů různých žánrů: Den poté (2004) Rolanda Emmericha, Cesta (2009) Johna Hillcoata, Je s námi konec? (2016) Fishera Stevense a matka! (2017) Darrena Aronofského. V závěrečném shrnutí nabízí autorka odpověď na hlavní výzkumnou otázku a s ní spojené dílčí dotazy: dominantním narativem v diskuzi o klimatických změnách je v současnosti příběh apokalypsy a s ním spojené varování do budoucna. Tato taktika se ale opakovaně ukazuje jako nefunkční a chtějí-li filmaři vyprávět příběhy, jejichž poselství nezůstane bez odezvy, a naopak pozitivně přispěje do společenské...
This master thesis deals with one of the current trends in cinema - the so-called climate change film. Film as a popular medium is able to influence public debate and this paper's main objective is to explain how environmental issues can be portrayed in film and how such films shape the climate change debate. In the first, theoretical part of this thesis, the aim is to briefly introduce the history and context of climate change debate from the 1970s to the present day based on sources primarily from interdisciplinary cultural and environmental studies. It also explains how environmental problems started to arise in different art spheres, above all in American cinema from 1995 to the present. The second part analyzes four American feature films of different genres: The Day After Tomorrow (2004) directed by Roland Emmerich's, The Road (2009) directed by John Hillcoat, Before the Flood (2016) directed by Fisher Stevens and Darren Aronofsky's mother! (2017). The final chapter summarizes the findings, explains the currently prevalent apocalyptic narrative and discusses why such approach is not effective and how filmmakers need to transform climate change stories into positive narratives that inspire change and hope.