Iruikon'intan: příběhy partnerství lidí a zvířat v japonské literatuře v minulosti a současnosti
Iruikon'intan: stories about the partnership of animals and humans in the past and the present time
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/10769Identifikátory
SIS: 27808
Kolekce
- Kvalifikační práce [23775]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tirala, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Japanologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav Dálného východu
Datum obhajoby
1. 6. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Vnímavý čtenář moderní japonské literatury si nemůe nevimnout hojného uití mytických motivů a odkazů na klasickou japonskou literaturu. V povídce Joimoto Banany Stín měsíčního svitu se setkáváme s tradiční japonskou dichotomií snu (jume ) a reality (ucucu), se symbolem řeky dělící svět ivých (konojo) od světa mrtvých (anojo), se známým starojaponským toposem jume no ukihai1, plovoucím mostem na pomezí reality a snu.2 Nacházíme zde také postavu obdařenou nadpřirozenými schopnostmi připomínající intoistickou amanku miko , nebo motiv rituálního oblékání se do roucha zesnulého3, které má přivolat dui mrtvého na tento svět.4 Co lze v současné literatuře jen stěí přehlédnout, jsou postavy zvířat, jejich stopy nás často dovedou a k animistickým počátkům japonské kultury. Hrdinky a hrdinové současné autorky Kawakami Hiromi si vyrazí na rande s medvědem (Kamisama), posedí v hospodě s muem-chobotnicí (Hokusai), lápnou v křoví na hada, který se jim nastěhuje do bytu (Hebi o fumu). Tawada Jóko pracuje s motivy pohádky o psím enichovi (Inu muko iri), v Kakato o nakuite nechá z tajemného manela hrdinky vyklubat sépii.
Japanese term iruikonintan refers to stories about marriage between a human and a being other than human, such as supernatural beings, animals, ghosts, monsters etc. Although there are a lot of such examples in classical Japanese literature, one can hardly overlook frequent appearance of their motives in modern and contemporary literature as well. This thesis covers that field of iruikonintan, which is related to marriages between human and animals. On a number of examples starting from ancient myths to Buddhist tales, folktales and fairy tales it gives some hints, how to comprehend the phenomenon of iruikonintan. While using the Jungian psychoanalytic approach and the methodology of archetypal criticism, the thesis focuses on the interpretation of various structures of iruikonintan as an allegorical representation of the unconscious contents in human mind. Considering the socio-political background in Japan in every epoch of its history of thought, iruikonintan has absorbed these various influences (such as Buddhism, Confucianism, etc.) during the times. These influences are rooted deeply in iruikonintan themselves as well as in collective unconsciousness. Short novels by contemporary Japanese woman writers Kawakami Hiromi and Tawada Yoko contain the well known motives from classical iruikonintan. However,...