A Major Minor Literature: The Grass Is Singing and Disgrace
Velká menšinová literatura: Tráva zpívá a Hanebnost
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107605Identifiers
Study Information System: 203648
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Kolinská, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
17. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Doris Lessingová|Tráva zpívá|J. M. Coetzee|Hanebnost|koloniální historie|zločin|smíření|Deleuze a Guattari|menšinová literatura|deteritorializace|stávání se zvířetemKeywords (English)
Doris Lessing|The Grass Is Singing|J. M. Coetzee|Disgrace|colonial history|crime|reconciliation|Deleuze a Guattari|minor literature|deterritorialization|becoming animal1 ABSTRAKT Tato bakalářská práce se zabývá analýzou a porovnáním románů Tráva zpívá (1950) od britské spisovatelky Doris Lessingové a Hanebnost (1999), jehož autorem je původně jihoafrický spisovatel J. M. Coetzee. Obě díla zobrazují základní problémy regionu Jižní Afriky, kterými jsou rasismus a kolonialismus, respektive jeho přetrvávající důsledky. Jejich vznik však dělí téměř půl století, během kterého došlo k zásadním společenským proměnám, což se významným způsobem odráží v obsahu, formě i celkovém vyznění obou děl. Vlastní analýze románů předchází podrobný přehled koloniální a postkoloniální historie regionu s důrazem na Jihoafrickou republiku a Zimbabwe, kde se příběhy odehrávají. Zvláštní pozornost je věnována historii prvních bílých kolonizátorů, kteří vytvořili dnešní etnickou skupinu Afrikánců, a jejich boji za nezávislost na Britském koloniálním impériu, neboť právě tento prvek narušuje obvyklý pohled na postkoloniální literaturu. Po stručném úvodu do literárního díla obou spisovatelů, poskytnutí jejich zásadních biografických informací a synopsí zkoumaných románů následuje část práce, která je věnována literárně-kritickým teoriím. Některé základní pojmy a koncepty postkoloniálních teorií vytvořených renomovanými autory, jakými jsou Edward Said, Gayatri Spivak a Homi Bhabha, jsou konfrontovány...
1 ABSTRACT This thesis deals with the comparative analysis of the novels The Grass Is Singing by the British writer Doris Lessing, and Disgrace (1999) whose author is the South African-born novelist and scholar J. M. Coetzee. Both works portray fundamental problems of Southern Africa, which is racism and colonialism, more precisely its continuing consequences. They are, however, separated by almost half a century, and the profound social changes that took place during that time are significantly reflected in the content, form and the overall message of both works. The analysis of the novels is preceded by a detailed overview of the colonial and postcolonial history of the region with a special emphasis on the Republic of South Africa and Zimbabwe where the stories are set. Particular attention is given to the history of the first white colonizers who made up the present-day ethnic group of Afrikaners, and their struggle for national liberation against the British colonial Empire, because it is this element that disturbs the usual view on postcolonial literature. After a brief introduction to the literary work of both writers, including relevant biographical information and the synopses of the books under review, the next part of the thesis is devoted to literary criticism. Some basic notions and concepts of...