Hodnota práce pro moderního člověka u Emila Durkheima
Emile Durkheim and the Value of Work for Modern Man
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107581Identifiers
Study Information System: 206449
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Šubrt, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
10. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
práce|solidarita|Durkheim|Parsons|Arendt|sociologická teorieKeywords (English)
work|solidarity|Durkheim|Parsons|Arendt|sociological theory(česky) Moje bakalářská práce se zabývá pojetím hodnoty práce pro moderního člověka u Emila Durkheima. Při své interpretaci vycházím z textů, ve kterých Durkheim pojímá práci jako něco, k čemu je člověk motivován internalizovanými společenskými hodnotami. Tedy především z jeho přednášky o rodině, ze Sebevraždy, a z přednášek o profesní etice. V předmoderní době bylo podle Durkheima pro lidi nejdůležitější hodnotou zachování společenství, ve kterém žili (širší rodina, profesní skupina). Práci považovali za důležitou, protože k tomuto cíli přispívala. Moderní lidé ovšem nejsou členy stabilních trvalých společenství, na jejichž zachování by se mohli orientovat. Motivaci k práci jim poskytuje v celé společnosti dominující hodnota ekonomického růstu. V závěrečné reflexi dokládám, že Durkheimova inovativní teorie jednání (jak ji popisuje Talcott Parsons) měla přímý dopad na jeho analýzu práce. Dále rovněž s využitím díla Hannah Arendt upozorňuji na možnou problematičnost Durkheimova hodnotícího pohledu, který vyzdvihuje přežití společenství jako jednu z hlavních hodnot morálky.
(in English) My bachelor thesis deals with Durkheim's conception of value of work for modern man. My interpretation is based on Durkheim's texts, in which he considers work as something, to what man is motivated by internalized social values. That is mainly his lecture on family, Suicide and lectures on professional ethics. According to Durkheim, for pre-modern people the most important value was preservation of a community, they lived in (broader family, professional group). Work was considered important because it contributed to this goal. In contrast modern people aren't members of stable and permanent communities, which preservation they could aim. Their motivation for work has its source in value of an economic growth, which dominates whole modern society. In final reflection I argue, that Durkheim's innovative theory of action (as Talcott Parsons describes it) had a direct impact on his analysis of work. Using the work of Hannah Arendt I also point out possible problematic nature of Durkheim's normative approach, which stress preservation of a community as one of essential moral values.