Realizace výchovy ke zdravému životnímu stylu v prostředí rodiny a školy: případová studie ZŠ Lesní v Liberci.
Realization of education to the healthy lifestile in environment of the family and school: a case study of elementary school Lesní Liberec.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107388Identifiers
Study Information System: 164340
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Sedláčková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
12. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Zdraví|zdravý životní styl|rodina|podpora zdraví ve škole|spolupráce rodiny a školy|kurikulum|výchova ke zdraví|tělesná výchova|případová studieKeywords (English)
Health|healthy lifestyle|family|health promotion at school|family and school cooperation|curriculum|health education|physical education|school case(česky) V textu této diplomové práce se autorka zabývá realizací zdravého životního stylu v rodině a škole. Tato práce prvně třídí dostupné informace o zdraví a zdravém životním stylu. Zabývá se prostředím rodiny a školy, jejich vzájemnou interakcí a možnostmi výchovy ke zdravému životnímu stylu. Popisuje nosné pilíře programu Zdravých škol - Program podpory zdraví a to oblast prostředí, zdravé učení a otevřené partnerství. Cílem práce je zjistit, zda ZŠ Lesní v Liberci stále využívá programu Zdravých škol ve výchově ke zdravému životnímu stylu, do kterého je zapojena od roku 2002. V případové studii školy je využito metody strukturovaného pozorování pomocí hospitačních archů, hloubkového rozhovoru a analýzy dostupných školních dokumentů. Zjištěné výsledky jsou uvedeny v praktické části práce, která čtenáři přináší reálnou sondu do problematiky výchovy ke zdravému životnímu stylu na konkrétní škole.
(in English) In the text of this diploma thesis, the author deals with the realization of healthy lifestyle education within the family and the school. Firstly, this thesis sorts accessible information about health and a healthy lifestyle. It looks into the family and school environments, their interaction, and the possibilities to a healthy lifestyle. It describes the main principles of the "Healthy School" program, a health support program, in the following areas: environment, healthy teaching and learning, and open partnership. The aim of the thesis was to determine whether the elementary school Lesní in Liberec still employs the Healthy School program, which it has been involved in since 2002, for its healthy lifestyle teaching. Structured observation via observation sheets, in-depth interview and school documents analysis were used in the case study. The findings are stated in the practical part of the thesis which brings a real perspective on the healthy lifestyle education on the particular school and the issues that may be connected with it.