Kyberšikana a chování na sociálních sítích u žáků druhého stupně základních škol
Cyberbullying and behaviour on social networks among pupils of the second grade of elementary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107369Identifiers
Study Information System: 208267
Collections
- Kvalifikační práce [21745]
Author
Advisor
Referee
Mertin, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
27. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
kyberšikana|sociální sítě|Facebook|Instagram|komunikace na internetu|adolescenceKeywords (English)
Cyberbullying|Social networking sites|Facebook|Instagram|Internet communication|AdolescenceTato diplomová práce se věnuje souvislostem dvou aktuálních témat-kyberšikaně a chování na sociálních sítích, v populaci žáků druhého stupně ZŠ, tedy u adolescentů. V literárně-přehledové části jsou představeny vývojové souvislosti kyberšikany v adolescenci, znaky a formy kyberšikany, její výskyt, aktéři kyberšikany a rizikové faktory s ní spojené. Dále se práce věnuje komunikaci na internetu a popisu sociálních sítí. Jsou představeny současné výzkumy spojující kyberšikanu a sociální sítě. Empirická část pojednává o kombinovaném výzkumu, provedeném u 43 žáků na druhém stupni základní školy. Kyberšikana byla měřena pomocí dotazníku a posléze byla provedena analýza profilů na sociálních sítích Facebook a Instagram. Klíčová slova kyberšikana, sociální sítě, Facebook, Instagram, komunikace na internetu, adolescence
This diploma thesis deals with the context of two current topics - cyberbullying and behaviour on social networks, in the population of the second grade of primary school, thus in adolescents. In the literary-review part the developmental connections of cyberbullying in adolescence, signs and forms of cyberbullying, its occurrence, cyberbullying actors and risk factors associated with it are presented. The thesis also deals with communication on the Internet and description of social networks. Present researches of cyberbullying and social networks are presented. The empirical part deals with the combined research carried out in 43 pupils at the secondary school. Cyberbullying was measured using a questionnaire and then profiles were analysed on Facebook and Instagram. Key words: Cyberbullying, Social networking sites, Facebook, Instagram, Internet communication, Adolescence