Social Media and Gender in Political Campaigns: The Role of Candidate's Spouses in the Czech Republic
Sociální média a gender během politických kampaní: Role partnerů v českém prostředí
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107331Identifiers
Study Information System: 204392
Collections
- Kvalifikační práce [18445]
Author
Advisor
Referee
Švec, Kamil
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
14. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
První dáma, gender, manželka, volební kampaň, kandidát na prezidenta, prezidentské volby, prezidentské volby 2018Keywords (English)
First lady, gender, spouse, election campaigns, presidential candidates, presidential election, 2018 Czech presidential electionTato bakalářská práce s názvem "Sociální média a gender během politických kampaní: Role partnerů v českém prostředí" je průzkumnou prací, která analyzuje, jak byly potenciální první dámy zobrazeny svými manžely či partnery, kandidáty v českých prezidentských volbách v roce 2018, během jejich oficiálních kampaní na Facebooku. Cílem je odhalit, jakou roli v kampaních manželky/partnerky měly, jak byly omezeny tradičně ženskými rolemi a jakou reakci jejich přítomnost přinesla. Metodou této práce je obsahová analýza, která je používána nejen jako pouhý nástroj pro sběr dat, který detekuje textovou stránku příspěvků, ale také je aplikována na jejich vizuální stranu. K detekci vizuálních snímků byl použit kódovací nástroj používající Goffmanovu metodu (1979) zobrazování genderu. Textová část komunikace uveřejňované na Facebooku byla tříděna na základě zmínky o manželce/partnerce a dále zkoumána v kódovacím listu složeném celkem z 13 proměnných. Práce analyzuje příspěvky publikované každým kandidátem během oficiální kampaně na jeho facebookové stránce a jejím cílem je ukázat, jak byly potenciální první dámy jako tradiční modelové role, omezené normami a bez další úlohy v politickém procesu. V praktické části práce byly zjištěny...
This bachelor thesis titled 'Social Media and Gender in Political Campaigns: The Role of Candidate's Spouses in the Czech Republic' is an exploratory work which analyses how potential first ladies were portrayed on Facebook whilst their husbands, candidates in the 2018 Czech presidential election, ran their official campaigns. The objective was to uncover the role assigned to female spouses during the campaigns, how the women were constrained by traditionally feminine roles and to whom is their presence affecting. This thesis utilises the method of content analysis, which is employed not only as a mere data gathering tool to detect the textual side of posts, but also applied visually. A coding instrument which used Goffman's (1979) Gender displays was employed to detect the visual frames of the First lady. The textual portion of Facebook communication was sorted based on the mentioning of a spouse and then further examined using a coding sheet consisting of a total of 13 variables. By analysing Facebook posts published by each candidate during the official campaign, the thesis aims to depict how potential first ladies were depicted in traditional female roles, constrained by norms, and with no further role in the political process. The practical assessment of the paper crucially demonstrates the...