Analýza marketingové komunikace festivalu Žižkovská noc 2018
The Analysis of Marketing Communication of the Žižkovská noc festival 2018
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107293Identifiers
Study Information System: 179754
Collections
- Kvalifikační práce [18160]
Author
Advisor
Referee
Pečenková, Markéta
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
13. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Žižkovská Noc, hudební festival, marketingová komunikace, reklama, PR, online komunikaceKeywords (English)
Žižkovská Noc, music festival, marketing communication, advertising, PR, online communicationPráce se zabývá marketingem hudebních festivalů. Za cíl si klade zjistit, jaké komunikační nástroje využívají organizátoři festivalu Žižkovská Noc a jak na ně nahlíží jeho cílové publikum. Pro tyto účely používá nástrojů literární rešerše, deskripce, situační analýzy, nestrukturovaných rozhovorů a dotazníkového šetření. První kapitola přináší teoretický základ z oblasti marketingu a především jeho odnože art marketingu. Popsána jsou také specifika marketingové komunikace hudebních festivalů a aktuální trendy, jak je vnímají profesionálové z více než deseti českých a slovenských festivalů (Rock for People, Pohoda Festival, Mighty Sounds ad.). Druhá část práce se věnuje samotnému festivalu Žižkovská Noc, popisuje jeho vznik, vývoj, misi a zejména marketingovou komunikaci. Ta mohla působit jako promyšlená strategie, opak je pravdou. Komunikace neprobíhala na pravidelné bázi a často docházelo k jejím úplným výpadkům. Přestože z výsledků výzkumu vyplynulo, že nejsilnějším komunikačním nástrojem byla sociální síť Facebook, její správa trpěla několika nedostatky. Kromě nepravidelnosti především slabou odezvou - pořadatelé často nechávali komentáře a dotazy fanoušků bez odpovědi. Pokud se podíváme na Facebookové stránky velkých domácích festivalů, jejich správci s fanoušky vždy diskutují. Obzvlášť v...
This bachelor's thesis aims to analyse the communication tools used by the organisers of Žižkovská Noc 2018 festival and how these are perceived by the target audience. The thesis provides theoretical base of marketing and art marketing, describes specific issues related to marketing communication of music festivals and surveys current trends, from the viewpoints of professionals behind more than ten Czech and Slovak festivals (Rock for People, Pohoda Festival, Mighty Sounds, etc.). The main focus has been placed on Žižkovská Noc festival. The thesis specifies its origins, development, mission and particularly its marketing communication which is the subject of original research. Based on the theory of marketing and art marketing, this bachelor's thesis surveyed the communication tools used by music festivals. Apart from that, the thesis provided a detailed description of Žižkovská Noc, including research into ways the festival communication was perceived by the target audience before the 2018 season. Thus, the goals that had been set at the beginning were achieved. The results of the survey research confirmed the hypotheses. It has been shown that, within the target group, the awareness of Žižkovská Noc brand is high, despite its fragmented communication. The findings also show that the festival's...