Dekonstrukce menstruačního tabu v reklamním spotu "Nemusíš"
Deconstruction of the menstrual taboo in the "Nemusíš" advertising spot
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107169Identifiers
Study Information System: 192613
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Rosenfeldová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
12. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Menstruace, tabu, reklama, menstruační tabu, stereotypyKeywords (English)
Menstruation, taboo, advertisement, menstrual taboo, stereotypesBakalářská práce s názvem "Dekonstrukce menstruačního tabu v reklamním spotu "‚Nemusíš'" se zabývá způsobem, jakým je v reklamě zacházeno s tabuizovaným tématem menstruace. Teoretická část práce nabízí vysvětlení základních termínů, kterými jsou menstruace, tabu a menstruační tabu. Pozornost je věnována menstruaci jak z biologického, tak ze společenského hlediska. Práce dává přehled o tom, jak je s tématem menstruace nakládáno v tzv. menstruačním umění, populární kultuře a reklamě. Práce zkoumá způsoby, jakými jsou v rámci menstruačního tabu komunikovány dámské vložky a tampóny. Cílem práce je analyzovat jak značka Ria spotem "Nemusíš" čelí reklamním klišé, která jsou v reklamách na dámské vložky a tampóny hojně zastoupena formou obrazových či jazykových metafor. Popsáno je jak technické provedení spotu, tak narativy spojené s menstruací, které se dotýkají témat jako skrývání menstruace, vztah mužů k menstruaci, jazyková tabu, vizualizace menstruace na veřejnosti atd. Reklamní spot "Nemusíš" k menstruaci přistupuje neobvyklým způsobem, který se snaží reflektovat realitu, ve které ženy v době menstruace nejsou vždy veselé a šťastné, jak by se dalo z "reklamního světa" často interpretovat.
The bachelor thesis entitled "Deconstruction of the menstrual taboo in the "Nemusíš" advertising spot" deals with the method in which the taboo topic of menstruation is treated in advertising. The theoretical part of the thesis offers an explanation of fundamental terms such as menstruation, taboo and menstrual taboo. Attention is paid to menstruation from both a biological and a social point of view. The thesis gives an overview of how menstruation is dealt with in so-called menstrual art, popular culture and advertising. The paper examines the way in which sanitary pads and tampons are communicated within the menstrual taboo. The aim of the thesis is to analyze how the spot "Nemusíš" (translated as "you do not have to") by the brand Ria faces advertising clichés, which are widely represented in advertisements for women's pads and tampons in the form of image or language metaphors. Both the technical attributes of the spot and the narratives associated with menstruation, which cover topics such as menstruation shame, men and menstruation, language taboos, visualization of menstruation in the public, etc. This ad shows a world in which women are not always happy while menstruating, unlike the "advertising reality".