Chemie v televizní reklamě na potraviny a její využití pro výuku mediální výchovy
Chemistry in food TV advertising and its use in media education
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106853Identifikátory
SIS: 172288
Kolekce
- Kvalifikační práce [20084]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janoušková, Svatava
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Chemie se zaměřením na vzdělávání - Matematika se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra učitelství a didaktiky chemie
Datum obhajoby
6. 6. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Chemie, reklama, chemofobie, mediální gramotnost, mediální výchova, pracovní listKlíčová slova (anglicky)
Chemistry, advertising, chemophobia, media literacy, media education, worksheetPředložená bakalářská práce se zabývá tématem chemie v reklamě. Zaměřuje se speciálně na televizní reklamy na potraviny a tvrzení, která se v nich objevují a přímo či nepřímo odkazují na chemii, chemické látky či děje. Práce je rozdělena do dvou částí. První část se zabývá reklamou, její definicí, cíli, historií, reklamními nástroji a dozorem nad reklamou. V další kapitole této části je rozebrána mediální výchova, a to, jak a v jakém rozsahu je mediální výchova zařazena do RVP a následně do ŠVP vybraných škol. Druhá část práce obsahuje analýzu vybraných reklam. Obsahuje také analýzu konkrétních tvrzení, která v reklamách zazněla a týkají se chemie. Tvrzení jsou rozdělena do několika kategorií a následně je zhodnocena jejich pravdivost, význam a jejich využití pro tvorbu výukového materiálu - pracovního listu, který lze použít pro výuku mediální výchovy v hodinách chemie.
The following bachelor thesis deals with the topic chemistry in advertising. It focuses especially at food TV commercials and claims appearing in them, which directly or indirectly concern chemistry, chemical substances or chemical processes. The thesis is divided into two parts. The first part addresses advertisement, its definition, aims, history, the tools of advertising and the supervision of advertisements. In the next chapter of this part media education is explored, namely to how and to what extent is media education incorporated into Framework Educational Programmes and subsequently in School Educational Programmes of selected schools. The second part of the thesis presents an analysis of selected TV commercials and it also contains an analysis of specific claims, which were stated in the commercials and concern chemistry. The claims are classified into several categories and afterwards, they are evaluated on their correctness, meaning and utilization for creating a teaching material, a worksheet, which could be used for teaching media education in Chemistry lessons.