Překážky v socializaci dítěte předškolního věku s diagnózou diabetes mellitus
Obstacles in socializing a preschool child with a diagnosis of diabetes mellitus
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106244Identifiers
Study Information System: 212460
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Mlčková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Diabetes mellitus, inzulin, glukóza, glykémie, socializaceKeywords (English)
Diabetes mellitus, insulin, glucose, glycemia, socializactionTato bakalářská práce se zajímá o problematiku socializace dítěte v předškolním věku. Hlavním cílem je zjistit, s jakými problémy se při začleňování dětí s diagnózou diabetes mellitus 1. typu setkávají učitelé v mateřských školách, jak nemoc ovlivňuje postavení jednotlivých rodinných příslušníků a celkový status rodiny ve společnosti. Teoretická část práce popisuje základní charakteristiku diabetu, základy jeho léčby, komplikace, které mohou při diabetu nastat. Dále se teoretická část zabývá socializací předškolního věku a charakteristikou zařízení pro předškolní výchovu. Výsledky výzkumu, který se týká zkoumání určité dívky v konkrétní mateřské škole, by mohly být přínosné jak pro rodiče diabetických dětí, jež uvažují o nástupu dítěte do mateřské školy, tak i pro samotné učitele, které čeká přijetí dítěte s diabetem 1. typu do svého zařízení.
This bachelor thesis is interested in the issue of socialization of a preschool child. The main goal is to find out the problems that kindergarten teachers encounter in integrating children with type 1 diabetes mellitus, how the disease affects the status of individual family members and the overall family status in society. The theoretical part describes the basic characteristics of diabetes, the basics of its treatment, the complications that can occur in diabetes. Furthermore, the theoretical part deals with socialization of preschool age and characteristics of pre-school education facilities. The results of the research on examining a certain girl in a particular kindergarten could be beneficial both to parents of diabetic children who are thinking of starting a child in kindergarten, and to the teachers themselves, who are waiting to receive a child with type 1 diabetes in their equipment.