Možnosti rozvoje algoritmického myšlení s využitím mobilních dotykových zařízení
Possibilities of developing algorithmic thinking with mobile devices
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106187Identifikátory
SIS: 202247
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štípek, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - informační a komunikační technologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
27. 5. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
algoritmické myšlení, výuka informatiky, dekompozice úloh, grafické programováníKlíčová slova (anglicky)
algorithmic thinking, ICT education, problem decomposition, block progammingPráce se zabývá rozvojem algoritmického myšlení u žáků střední školy. V teoretické části se nejdříve orientuje na charakteristiky algoritmického myšlení a analyzuje jeho současný stav a vhodné způsoby postupu výuky. Dále se věnuje programovacím jazykům, metodám programování a soustředí se na možné prostředky (mezi něž patří robotické stavebnice, ale i osobní počítače či mobilní dotyková zařízení) právě pro rozvoj algoritmického myšlení. Od obecných charakteristik směřuje ke konkrétnímu vhodnému didaktickému prostředku - mobilnímu dotykovému zařízení - a možnostem programování s ním, resp. pro něj, což se stává i hlavním východiskem pro empirickou část práce. Ve zvoleném akčním výzkumu jsou nejdříve navrženy vhodné aktivity a postup pro rozvoj algoritmického myšlení. Tato koncepce byla následně ověřena v praxi na střední škole. Výsledky výzkumného šetření jsou shrnuty i v podobě doporučení pro další praxi.
This thesis explores algorithmic thinking development on a high school student level. In the introduction algorithmic thinking as well as current practices of teaching algorithmic thinking are examined. A closer look on programming languages, programming methods and tools which can be utilised to develop algorithmic thinking (such as robotic kits, personal computers and mobile devices with touch screens) follows. After analyzing general properties of these tools one mobile device is selected and its programming possibilities are then explored in the empirical part of this paper. As part of the selected proactive action research a number of activities as well as overall process approach is first designed following by their practical verification in a high school. Final results are summarised as suggestions for improvements for further teaching.
