Možnosti rozvoje algoritmického myšlení s využitím mobilních dotykových zařízení
Possibilities of developing algorithmic thinking with mobile devices
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/106187Identifiers
Study Information System: 202247
Collections
- Kvalifikační práce [18678]
Author
Advisor
Referee
Štípek, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Information and Communication Technologies
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
algoritmické myšlení, výuka informatiky, dekompozice úloh, grafické programováníKeywords (English)
algorithmic thinking, ICT education, problem decomposition, block progammingPráce se zabývá rozvojem algoritmického myšlení u žáků střední školy. V teoretické části se nejdříve orientuje na charakteristiky algoritmického myšlení a analyzuje jeho současný stav a vhodné způsoby postupu výuky. Dále se věnuje programovacím jazykům, metodám programování a soustředí se na možné prostředky (mezi něž patří robotické stavebnice, ale i osobní počítače či mobilní dotyková zařízení) právě pro rozvoj algoritmického myšlení. Od obecných charakteristik směřuje ke konkrétnímu vhodnému didaktickému prostředku - mobilnímu dotykovému zařízení - a možnostem programování s ním, resp. pro něj, což se stává i hlavním východiskem pro empirickou část práce. Ve zvoleném akčním výzkumu jsou nejdříve navrženy vhodné aktivity a postup pro rozvoj algoritmického myšlení. Tato koncepce byla následně ověřena v praxi na střední škole. Výsledky výzkumného šetření jsou shrnuty i v podobě doporučení pro další praxi.
This thesis explores algorithmic thinking development on a high school student level. In the introduction algorithmic thinking as well as current practices of teaching algorithmic thinking are examined. A closer look on programming languages, programming methods and tools which can be utilised to develop algorithmic thinking (such as robotic kits, personal computers and mobile devices with touch screens) follows. After analyzing general properties of these tools one mobile device is selected and its programming possibilities are then explored in the empirical part of this paper. As part of the selected proactive action research a number of activities as well as overall process approach is first designed following by their practical verification in a high school. Final results are summarised as suggestions for improvements for further teaching.