Postoj žáků středních škol k biologii
High School Students' Attitude Towards Biology
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105362Identifiers
Study Information System: 186083
Collections
- Kvalifikační práce [20864]
Author
Advisor
Referee
Kuba, Radim
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
7. 2. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
biologie, postoje, žáci, střední škola, zájem, biologické oboryKeywords (English)
biology, attitudes, students, high school, interest,fields of biologyPorozumění postojům žáků k jednotlivým předmětům je důležité pro podporování jejich zájmu o daný předmět. Mnohé studie se zabývaly postojem žáků k přírodním vědám jako celku a bylo dokázáno, že se jejich zájem o ně s přibývajícím věkem snižuje. V českém prostředí najdeme práce zabývající se postojem žáků základních škol k přírodopisu, postoje středoškolských žáků k biologii jsou zde však v současné době méně prozkoumány. Z toho důvodu je předložená práce zaměřena na postoje žáků gymnázií k biologii a vybrané proměnné (věk, pohlaví, nejoblíbenější předmět a mimoškolní aktivity), které jej ovlivňují. Dále se práce zaměřuje na názor žáků na jednotlivé obory biologie vyučované na gymnáziích, a to z pohledu užitečnosti pro život, obtížnosti a míry pozornosti, která jim byla učitelem věnována v rámci hodin biologie. Výzkum probíhal formou dotazníkového šetření na gymnáziích v České republice a zúčastnilo se ho celkem 192 žáků. Z výsledků diplomové práce vyplývá, že postoje žáků k biologii jsou neutrální. Kladnější postoj k biologii byl zjištěn u dívek a mladších žáků. Dále byl potvrzen vliv nejoblíbenějšího předmětu a mimoškolních aktivit na postoje žáků k biologii. V případě biologických oborů byla jako nejužitečnější obor pro život žáky zvolena biologie člověka. Jako nejobtížnější biologický obor žáci...
Understanding of students' attitudes is important in supporting their interest toward a particular subject. Students' attitudes toward science have been extensively studied and it has been showed that their interest decrease with age. In the Czech Republic, there are studies concerning pupils' attitudes towards biology at primary school, but high school students' attitudes towards biology are less known. Thus, the aim of this study focuses on high school students' attitudes toward biology and variables (such as gender, age, the most favourite subject and out-of-school activities) which affect them. In addition, the thesis focuses on the students' view of the particular biology fields taught at high schools, from the point of view of usefulness for life, difficulty and the level of attention given to them by teacher during the biology classes. The research was done using a questionnaire survey at high schools in the Czech Republic and the total number of 192 students took part in the survey. The results of the diploma thesis show that the attitudes of students towards biology are neutral. A more positive attitude towards biology was found in girls and younger students. Furthermore, the influence of the most popular subject and out-of-school activities on students' attitudes towards biology was...