dc.contributor.advisor | Škodová, Svatava | |
dc.creator | Synková, Kateřina | |
dc.date.accessioned | 2019-03-05T10:54:37Z | |
dc.date.available | 2019-03-05T10:54:37Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/105301 | |
dc.description.abstract | This diploma thesis deals with the issues of numerals in the context of teaching Czech as a foreign language. The theoretical part describes the reasons why numerals are so problematic in the process of teaching and the common methodological recommendations for the teaching of numerals are described here as well. The goal of this thesis is to suggest the most suitable way to teach selected numerals along with the related grammatical cases. Numerals in the chosen textbooks of Czech for foreigners and the analysis of the chosen forms in the CzeSL-SGT learner corpora were analysed for this purpose. The analysis of the corpus helps to define the difficult cases in more detail. Based on the analyses, the worksheets were created for the chosen types of numerals that can be used in the teaching process. These materials also contain recommendations for working with the individual activities. | en_US |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá problematikou číslovek v kontextu výuky češtiny jako cizího jazyka. Teoretická část popisuje důvody, kvůli kterým jsou problematické v procesu výuky a jsou také popsána obecná metodická doporučení pro výuku číslovek. Cílem práce je navrhnout co nejvhodnější způsob, jak vyučovat vybrané číslovky společně se souvisejícími gramatickými jevy. Prostředkem k dosažení cílů je analýza číslovek ve vybraných učebnicích češtiny pro cizince a analýza vybraných tvarů ve studentském korpusu CzeSL-SGT. Korpusová analýza pomáhá blíže vymezit obtížné jevy a na základě jejích výstupů jsou vytvořeny pracovní listy pro vybraný typ číslovek, jež můžou být využity v učebním procesu. Tyto materiály obsahují také doporučení, jak s jednotlivými aktivitami pracovat. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Čeština jako cizí jazyk|čeština pro cizince|číslovky|Společný evropský referenční rámec pro jazyky|učebnice češtiny pro cizince|žákovský korpus | cs_CZ |
dc.subject | Czech as a Foreign Language|Czech for foreigners|Numerals|Common European Framework of Ref. for Languages|Czech Texbooks for Foreigners|Learner corpora | en_US |
dc.title | Prezentace číslovek ve výuce češtiny pro cizince | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2019 | |
dcterms.dateAccepted | 2019-01-21 | |
dc.description.department | Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
dc.description.department | Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.identifier.repId | 184593 | |
dc.title.translated | Presentation of Numerals in Teaching Czech as a Foreign Language | en_US |
dc.contributor.referee | Synková, Pavlína | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Teacher Training for Czech as a Foreign Language | en_US |
thesis.degree.discipline | Učitelství češtiny jako cizího jazyka | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Institute of Czech Language and Theory of Communication | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství češtiny jako cizího jazyka | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Teacher Training for Czech as a Foreign Language | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Velmi dobře | cs_CZ |
thesis.grade.en | Very good | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá problematikou číslovek v kontextu výuky češtiny jako cizího jazyka. Teoretická část popisuje důvody, kvůli kterým jsou problematické v procesu výuky a jsou také popsána obecná metodická doporučení pro výuku číslovek. Cílem práce je navrhnout co nejvhodnější způsob, jak vyučovat vybrané číslovky společně se souvisejícími gramatickými jevy. Prostředkem k dosažení cílů je analýza číslovek ve vybraných učebnicích češtiny pro cizince a analýza vybraných tvarů ve studentském korpusu CzeSL-SGT. Korpusová analýza pomáhá blíže vymezit obtížné jevy a na základě jejích výstupů jsou vytvořeny pracovní listy pro vybraný typ číslovek, jež můžou být využity v učebním procesu. Tyto materiály obsahují také doporučení, jak s jednotlivými aktivitami pracovat. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis deals with the issues of numerals in the context of teaching Czech as a foreign language. The theoretical part describes the reasons why numerals are so problematic in the process of teaching and the common methodological recommendations for the teaching of numerals are described here as well. The goal of this thesis is to suggest the most suitable way to teach selected numerals along with the related grammatical cases. Numerals in the chosen textbooks of Czech for foreigners and the analysis of the chosen forms in the CzeSL-SGT learner corpora were analysed for this purpose. The analysis of the corpus helps to define the difficult cases in more detail. Based on the analyses, the worksheets were created for the chosen types of numerals that can be used in the teaching process. These materials also contain recommendations for working with the individual activities. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav českého jazyka a teorie komunikace | cs_CZ |
thesis.grade.code | 2 | |