Monitoring chování české populace ve vztahu k nakupování potravin
Monitoring of the Czech population behavior in relation to grocery shopping
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105099Identifiers
Study Information System: 184808
Collections
- Kvalifikační práce [4588]
Author
Advisor
Referee
Stellarová, Apolena
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Nutritional Therapy
Department
3rd Medical Department - Clinical Department of Endocrinology and Metabolism
Date of defense
4. 2. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Působení faktorů, nakupování, potraviny, vyhazování potravinKeywords (English)
Factors, shopping, grocery, ejecting foodBakalářská práce se zabývá problematikou ovlivňování zákazníků při nakupování potravin. Faktorů, které na zákazníka během nakupování potravin působí, je mnoho. Smyslem teoretické části práce bylo tyto faktory systematicky uspořádat a interpretovat jich co nejvíce. Cílem praktické části bylo ověřit, zda jsou čeští zákazníci ovlivňováni natolik, že nakupují potraviny navíc. Dalším cílem bylo zjistit, jestli mohou být tyto neplánované potraviny považovány za zdravé. Posledním úkolem se zkoumal postoj českého obyvatelstva k vyhazování potravin. Průzkum byl vyhodnocen za pomocí dotazníku. Výsledkem práce je zjištění, že česká populace nadbytečně nakupuje potraviny, o kterých si mylně myslí, že jsou zdravé. Častým projevem je plýtvání a vyhazování potravin do odpadkových košů. Klíčová slova: působení faktorů, nakupování, potraviny, vyhazování potravin
This work for a Bachelor's Degree deals with the the issue of influencing customers when shopping for food. There are many factors that affect a customer by food shopping. The theoretical section both systematically organizes and interprets factors which the customers encounter most often. The practical section of the work expands upon the themes introduced in the theoretical part which verify influencing factors within the Czech population. The partial goal is to assess the influence on buying unscheduled food. The aim of this work was also to find out whether the unintended food products can be considered healthy and to look at the attitude of the Czech population towards the disposal of food products. In the practical section research has been carried out by using a questionnaire. The result shows the Czech population buys food products excessively that they mistakenly think are healthy. According to the research the waste and disposal of food seem to be a frequent phenomen. Key words: influence, factor, shopping, food products, food waste Key words: factors, shopping, grocery, ejecting food.