Zobrazit minimální záznam

Čestmír Gregor: The Piano Compositions of the Composer
dc.contributor.advisorGregor, Vít
dc.creatorVeličková, Magda
dc.date.accessioned2019-01-25T10:46:22Z
dc.date.available2019-01-25T10:46:22Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/104591
dc.description.abstractZpracováním této práce jsem podala přehled veškerého klavírního díla současného skladatele artificiální moderní hudby Čestmíra Gregora, a pomocí podrobné analýzy jednotlivých děl jsem přiblížila kompoziční postupy a inspirační zdroje tohoto skladatele. Došla jsem závěru, že hlavní rysy, kterými se vyznačuje autorův značně osobitý skladatelský styl, jsou polyfonní myšlení, tonální neukotvenost skladeb kompenzovaná melodickou určitostí, rozvoj motivů z malých jader, výrazná témata, plastické melodie a především vynalézavá práce s rytmem. Inspiraci autor čerpá z lidového folklóru, zejména moravského (Leoš Janáček), dále z tvorby české meziválečné avantgardy (Pavel Bořkovec) a z jazzu (Jaroslav Ježek). Jeho hudba odráží pocitové vztahy člověka jednadvacátého století, jehož životní styl určuje především městské prostředí. Autor se v rámci Nové hudby neobrací žádné z teorií, ale nalezl si vlastní tvůrčí poetiku. Základem pro veškeré komponování je mu komunikativní hudba, která respektuje zákonitosti lidské psychologie vnímání. Gregorovy koncertantní skladby vynikají novou nástrojovou stylizací a netradičními přístupy nástrojové virtuozitě (hra dlaní, loktem, nekonvenční prstoklad). Jeho klavírní sonáty a koncerty dávají interpretovi možnost upozornit na brilantní ovládání techniky.cs_CZ
dc.description.abstractIn my thesis, I introduce a complete list of piano works by Čestmír Gregor, a contemporary Czech composer of modern classical music. 1 have tried to define his compositional techniques and sources of inspiration by analysing the individual pieces of music. I have found that the major features of the author's highly unique style are polyphonic thinking, the development of motives from small nuclei, expressive themes, plastic tunes, inventive work with rhythm, and the absence of a tonal centre which he compensates for by distinctive melodies . The author finds his inspiration in folklore, especially Moravian (Leoš Janáček), the works of Czech interwar avantgardě (Pavel Borkovec) and in jazz (Jaroslav Ježek). His music reflects the emotional states of a man living in the twenty-first century whose life style is predominantly determined by an urban environment. Gregor does not use any of the Musica Nova theories, instead he founded his own music language. The basis for his compositions is communicative music, which follows the patterns of human perceptive psychology. Gregor's concertant compositions are typical for a new instrument stylization and nontraditional attitudes towards instrument virtuosity (playing with a palm, elbow; an unconventional fingering). His piano sonatas and concerts enable the...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleČestmír Gregor: Klavírní dílo skladatelecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2007
dcterms.dateAccepted2007-01-23
dc.description.departmentKatedra hudební výchovycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId21663
dc.title.translatedČestmír Gregor: The Piano Compositions of the Composeren_US
dc.contributor.refereePalkovská, Jana
dc.identifier.aleph000584309
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Musicen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - hudební výchovacs_CZ
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra hudební výchovycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - hudební výchovacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Musicen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csZpracováním této práce jsem podala přehled veškerého klavírního díla současného skladatele artificiální moderní hudby Čestmíra Gregora, a pomocí podrobné analýzy jednotlivých děl jsem přiblížila kompoziční postupy a inspirační zdroje tohoto skladatele. Došla jsem závěru, že hlavní rysy, kterými se vyznačuje autorův značně osobitý skladatelský styl, jsou polyfonní myšlení, tonální neukotvenost skladeb kompenzovaná melodickou určitostí, rozvoj motivů z malých jader, výrazná témata, plastické melodie a především vynalézavá práce s rytmem. Inspiraci autor čerpá z lidového folklóru, zejména moravského (Leoš Janáček), dále z tvorby české meziválečné avantgardy (Pavel Bořkovec) a z jazzu (Jaroslav Ježek). Jeho hudba odráží pocitové vztahy člověka jednadvacátého století, jehož životní styl určuje především městské prostředí. Autor se v rámci Nové hudby neobrací žádné z teorií, ale nalezl si vlastní tvůrčí poetiku. Základem pro veškeré komponování je mu komunikativní hudba, která respektuje zákonitosti lidské psychologie vnímání. Gregorovy koncertantní skladby vynikají novou nástrojovou stylizací a netradičními přístupy nástrojové virtuozitě (hra dlaní, loktem, nekonvenční prstoklad). Jeho klavírní sonáty a koncerty dávají interpretovi možnost upozornit na brilantní ovládání techniky.cs_CZ
uk.abstract.enIn my thesis, I introduce a complete list of piano works by Čestmír Gregor, a contemporary Czech composer of modern classical music. 1 have tried to define his compositional techniques and sources of inspiration by analysing the individual pieces of music. I have found that the major features of the author's highly unique style are polyphonic thinking, the development of motives from small nuclei, expressive themes, plastic tunes, inventive work with rhythm, and the absence of a tonal centre which he compensates for by distinctive melodies . The author finds his inspiration in folklore, especially Moravian (Leoš Janáček), the works of Czech interwar avantgardě (Pavel Borkovec) and in jazz (Jaroslav Ježek). His music reflects the emotional states of a man living in the twenty-first century whose life style is predominantly determined by an urban environment. Gregor does not use any of the Musica Nova theories, instead he founded his own music language. The basis for his compositions is communicative music, which follows the patterns of human perceptive psychology. Gregor's concertant compositions are typical for a new instrument stylization and nontraditional attitudes towards instrument virtuosity (playing with a palm, elbow; an unconventional fingering). His piano sonatas and concerts enable the...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra hudební výchovycs_CZ
thesis.grade.code1
dc.identifier.lisID990005843090106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV