Role prarodiče a prarodiče-pěstouna: výchovné styly a sdílené aktivity s vnoučaty
Role of Grandparent and Grandparent-Fosterparent: Grandparent's Parenting Styles and Shared Activities with Grandchildren
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104379Identifikátory
SIS: 204563
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Oponent práce
Mertin, Václav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
7. 11. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
způsob výchovy|prarodiče|prarodiče vychovávající vnoučata|pěstounská péče prarodičů|společné aktivityKlíčová slova (anglicky)
parenting styles|grandparents|grandparents raising grandchildren|foster care with grandparents|shared activitiesRigorózní práce se zabývá styly výchovy prarodičů a výchovnými specifiky prarodičů, kteří mají svěřená vnoučata do pěstounské péče. Teoretická část je zaměřena na popis teoretických pojetí způsobu výchovy, roli prarodiče včetně jeho podílu na výchově dítěte v rodině, a specifika pěstounské péče prarodičů s důrazem na výchovu vnoučete. Pro výzkum v empirické části bylo zvoleno extenzivně intenzivní empirické šetření. Extenzivní výzkum má kvantitativní charakter a jeho cílem bylo zmapování výchovných stylů prarodičů, sdílených aktivit prarodičů a dospívajících vnoučat včetně vzájemného vztahu mezi těmito proměnnými. Data v intenzivním výzkumu byla získána kombinací kvalitativních a kvantitativních výzkumných metod s cílem popsat výchovné a rodičovské zkušenosti prarodičů, kteří mají v pěstounské péči dospívající vnouče/vnoučata. Výstupem intenzivního výzkumu je popis výchovných specifik pěstounské péče zabezpečované prarodiči a výchovy vnoučat z pohledu prarodičů-pěstounů. Závěrečná část práce v rámci diskuze shrnuje výsledky výzkumu, včetně limitů a uplatnění získaných poznatků v praxi. Klíčová slova: způsob výchovy, prarodiče, prarodiče vychovávající vnoučata, pěstounská péče prarodičů, společné aktivity
The rigorous thesis deals with the parenting styles of grandparents and the parenting characteristics of the grandparents, who have grandchildren in foster care. The theoretical part focuses on the description of the theoretical concepts of the way of parenting, the role of the grandparent, including his part in the child's development in the family, and the specifics of the grandparent's foster care with emphasis on the raising grandchild. For the research in the empirical part was chosen intensively intensive empirical survey. Extensive research has a quantitative character and its goal was to map the grandparents' parenting styles and the shared activities of grandparents and teenage grandchildren including the relationship between these variables. Data in intensive research was obtained by a combination of qualitative and quantitative research methods with goal to describe the educational and parenting experiences of grandparents who has their teenage grandchild/grandchildren. The output of intensive research is a description of the parenting specifics of foster care provided by grandparents and development of grandchildren from the grandparent-fosterparent point of view. The final part of the thesis summarizes the results of the research, including the limits and application of the acquired...
