Role NE v komunikaci v matematice
Role of NO in comunication in mathematics
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104145Identifiers
Study Information System: 118684
Collections
- Kvalifikační práce [14440]
Author
Advisor
Referee
Kvasz, Ladislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
záporka, rozbor učebnice matematiky, frekvenční analýza slov, role slova NE
Keywords (English)
negative, analysis of mathematics book, frequency parsing of words, the role of the word NO, NOT
Práce se zabývá především analýzou práce s NE (jak samostatně stojícího slova, tak slov obsahujících záporku, tak grafických znaků) v učebnici matematiky pro primu osmiletých gymnázií (čtyři díly, nakladatelství Prometheus). V první kapitole je shrnuto zkoumání dostupné literatury zabývající se rozborem učebnic a záporem v matematice. Dále je zde provedena charakteristika věkové skupiny žáků, kteří se podle zmíněné učebnice učí, a analýza Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání z pohledu jeho práce se záporem a nároků, které klade na žáky. Stěžejní částí práce je rozbor učebnice matematiky zaměřený na frekvenci slova NE či slov obsahujících záporku. V praktické části je navrženo rozdělení slov obsahujících záporku do pěti mnou vymezených rolí a provedeno výzkumné šetření, jehož výsledky ukazují, jak dalece může má práce sloužit učiteli, resp. jak mu může pomoci toto vymezení rolí. V rámci praktické části je zmíněno i několik překvapivých matematických chyb, kterých se žáci dopouštěli. Nakonec jsou uvedena doporučení pro učitele, na co se ohledně práce se záporem v rámci výuky zaměřit.
The diploma thesis deals mainly with the analysis of the work with NO/NOT (both stand- alone word and words containing a negative and containing graphic characters) in the athematics booksfor the first class of the eight-year grammar school (four mathematics textbooks, Prometheus Publishing House). The first chapter summarizes the investigation of the available literature which analyses the textbooks and negative in mathematics. Furthermore, there is a characteristic of the age group of pupils who are taught according to the textbook and the analysis of the Framework education program for basic education from the point of view of its work with the negatives and claims, which are requested from pupils. The main part is the analysis of a mathematical textbook focused on the frequency of the word NO/NOT or the words containing the negative. In the practical part, there is proposed a division of words containing the negative into five roles defined by me, and investigation which results show how far my work can serve teachers, respectively how this role definition can help. The practical part also mentions some surprising mathematical mistakes that pupils have done. Finally, there are mentioned recommendations for teachers on what to focus when working with the negative during teaching.