Show simple item record

Role of NO in comunication in mathematics
dc.contributor.advisorKaslová, Michaela
dc.creatorTritová, Hana
dc.date.accessioned2018-11-30T16:49:49Z
dc.date.available2018-11-30T16:49:49Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/104145
dc.description.abstractPráce se zabývá především analýzou práce s NE (jak samostatně stojícího slova, tak slov obsahujících záporku, tak grafických znaků) v učebnici matematiky pro primu osmiletých gymnázií (čtyři díly, nakladatelství Prometheus). V první kapitole je shrnuto zkoumání dostupné literatury zabývající se rozborem učebnic a záporem v matematice. Dále je zde provedena charakteristika věkové skupiny žáků, kteří se podle zmíněné učebnice učí, a analýza Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání z pohledu jeho práce se záporem a nároků, které klade na žáky. Stěžejní částí práce je rozbor učebnice matematiky zaměřený na frekvenci slova NE či slov obsahujících záporku. V praktické části je navrženo rozdělení slov obsahujících záporku do pěti mnou vymezených rolí a provedeno výzkumné šetření, jehož výsledky ukazují, jak dalece může má práce sloužit učiteli, resp. jak mu může pomoci toto vymezení rolí. V rámci praktické části je zmíněno i několik překvapivých matematických chyb, kterých se žáci dopouštěli. Nakonec jsou uvedena doporučení pro učitele, na co se ohledně práce se záporem v rámci výuky zaměřit.cs_CZ
dc.description.abstractThe diploma thesis deals mainly with the analysis of the work with NO/NOT (both stand- alone word and words containing a negative and containing graphic characters) in the athematics booksfor the first class of the eight-year grammar school (four mathematics textbooks, Prometheus Publishing House). The first chapter summarizes the investigation of the available literature which analyses the textbooks and negative in mathematics. Furthermore, there is a characteristic of the age group of pupils who are taught according to the textbook and the analysis of the Framework education program for basic education from the point of view of its work with the negatives and claims, which are requested from pupils. The main part is the analysis of a mathematical textbook focused on the frequency of the word NO/NOT or the words containing the negative. In the practical part, there is proposed a division of words containing the negative into five roles defined by me, and investigation which results show how far my work can serve teachers, respectively how this role definition can help. The practical part also mentions some surprising mathematical mistakes that pupils have done. Finally, there are mentioned recommendations for teachers on what to focus when working with the negative during teaching.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectnegativeen_US
dc.subjectanalysis of mathematics booken_US
dc.subjectfrequency parsing of wordsen_US
dc.subjectthe role of the word NOen_US
dc.subjectNOTen_US
dc.subjectzáporkacs_CZ
dc.subjectrozbor učebnice matematikycs_CZ
dc.subjectfrekvenční analýza slovcs_CZ
dc.subjectrole slova NEcs_CZ
dc.titleRole NE v komunikaci v matematicecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2018
dcterms.dateAccepted2018-09-12
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId118684
dc.title.translatedRole of NO in comunication in mathematicsen_US
dc.contributor.refereeKvasz, Ladislav
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematikacs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematicsen_US
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematicsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csPráce se zabývá především analýzou práce s NE (jak samostatně stojícího slova, tak slov obsahujících záporku, tak grafických znaků) v učebnici matematiky pro primu osmiletých gymnázií (čtyři díly, nakladatelství Prometheus). V první kapitole je shrnuto zkoumání dostupné literatury zabývající se rozborem učebnic a záporem v matematice. Dále je zde provedena charakteristika věkové skupiny žáků, kteří se podle zmíněné učebnice učí, a analýza Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání z pohledu jeho práce se záporem a nároků, které klade na žáky. Stěžejní částí práce je rozbor učebnice matematiky zaměřený na frekvenci slova NE či slov obsahujících záporku. V praktické části je navrženo rozdělení slov obsahujících záporku do pěti mnou vymezených rolí a provedeno výzkumné šetření, jehož výsledky ukazují, jak dalece může má práce sloužit učiteli, resp. jak mu může pomoci toto vymezení rolí. V rámci praktické části je zmíněno i několik překvapivých matematických chyb, kterých se žáci dopouštěli. Nakonec jsou uvedena doporučení pro učitele, na co se ohledně práce se záporem v rámci výuky zaměřit.cs_CZ
uk.abstract.enThe diploma thesis deals mainly with the analysis of the work with NO/NOT (both stand- alone word and words containing a negative and containing graphic characters) in the athematics booksfor the first class of the eight-year grammar school (four mathematics textbooks, Prometheus Publishing House). The first chapter summarizes the investigation of the available literature which analyses the textbooks and negative in mathematics. Furthermore, there is a characteristic of the age group of pupils who are taught according to the textbook and the analysis of the Framework education program for basic education from the point of view of its work with the negatives and claims, which are requested from pupils. The main part is the analysis of a mathematical textbook focused on the frequency of the word NO/NOT or the words containing the negative. In the practical part, there is proposed a division of words containing the negative into five roles defined by me, and investigation which results show how far my work can serve teachers, respectively how this role definition can help. The practical part also mentions some surprising mathematical mistakes that pupils have done. Finally, there are mentioned recommendations for teachers on what to focus when working with the negative during teaching.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.code1


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV