Využití programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení ve výuce meziválečných československých dějin (1918-1938) na základní škole: Případová studie
Implementation of Reading and Writing for Critical Thinking Programme in the Teaching of Interwar Czechoslovak History (1918 - 1938) at Lower Secondary Schools: Case Study
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103982Identifiers
Study Information System: 179066
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Advisor
Referee
Mikeska, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech Language - History
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kritické myšlení, základní vzdělávání, meziválečné ČeskoslovenskoKeywords (English)
critical thinking, lower-secondary school, interwar CzechoslovakiaTato diplomová práce seznamuje s konstruktivistickým pojetím výuky, které sleduje a podporuje přirozené způsoby učení. Popisuje komplexní vzdělávací program Čtením a psaním ke kritickému myšlení a jeho aplikaci ve výuce moderních dějin se zvláštním zaměřením na dějiny Československa v letech 1918 - 1938. Přípravy hodin respektují třífázový model učení E - U - R (evokace - uvědomění si významu - reflexe) a využívají různé druhy školních historických pramenů. V praktické části práce se nachází pět návrhů vyučovacích hodin zaměřených na dějiny Československa v letech 1918-1938, z nichž některé byly částečně ověřeny v praxi. Cílem práce je sloužit jako praktický průvodce pro učitele, kteří hledají inspiraci pro výuku daného historického období, či hledají nové cesty, jak svou výuku zlepšit a obohatit. Klíčová slova: kritické myšlení, základní vzdělávání, meziválečné Československo
This diploma thesis introduces the concept of the constructivism, which follows and supports the natural ways of learning, as a paradigm for teaching and learning. First, the text describes a comprehensive educational programme Reading and Writing for Critical Thinking (RWCT). Second, application of the programme in the teaching of modern history is discussed with the special reference to the history of Czechoslovakia in the years 1918-1938. Proposals of lectures respect the three-phase model of learning and using different types of historical sources. Keywords: critical thinking, lower-secondary school, interwar Czechoslovakia