Miscellanea Testudinis, studie ke znázorňování a významu želvy v evropském umění
Miscellanea Testudinis, The Study of Depiction and Symbolism of Tortoise in European Fine Art
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103764Identifikátory
SIS: 199832
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dobalová, Sylva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
10. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Pudititia v emblematice|ženské ctnosti|tichá manželka|Henri Matisse|želva ve výtvarném umění|Koupající se nad želvouKlíčová slova (anglicky)
tortoise in fine arts|pudicitia in emblematics|women virtues|the quiet wife|Henri Matisse|Bathers with a turtleTato diplomová práce se zabývá symbolikou želvy ve výtvarném umění. Pro udržitelnější rozsah práce je text omezen na evropskou tradici. Práce je rozdělena na tři části. První se věnuje literatuře, ze které do výtvarného umění přecházely významy. Jsou v ní podrobně rozebrány počátky psaní o želvách a vývoj převládajících linií jejich symboliky až do 17. století. Jedná se o želvu-ženu, želvu- příšeru a heretika a pomalou želvu. Ve druhé části jsou krátce zmíněny ty odstíny želvích významů, na které se v první části kvůli časovému ohraničení kapitoly nedostalo. Třetí část se pak věnuje případové studii, a to obrazu Koupající se nad želvou od Henriho Matisse. Zahrnuje také výskyt želvy-ženy v historii umění.
This master's thesis deals with a symbolism of tortoise in fine art. The text is limited to the European art only, to keep the range of the thesis sustainable. The thesis is devided into three parts. The first chapter focuses on literature, as a source of meanings for fine art. There are in detail described beginnings of literature about turtles and development of the dominant lines of their symbolism until 17th century. It is about "Tortoise-Lady", "Tortoise-Beast & Heretic" and "Slow Tortoise". Within the second part there are briefly mentioned the shades of turtle meanings that were not specified in the previous chapter due to the time period limitation. The third section includes a case study of the painting "Bathers with a Turtle" by Henry Matisse. It contains also occurrence of "Tortoise-Lady" within the history of art.
