Husserlova teorie poznání
Husserl's Theory of Knowledge
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103734Identifiers
Study Information System: 203005
Collections
- Kvalifikační práce [22120]
Author
Advisor
Referee
Roreitner, Robert
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Philosophy
Department
Institute of Philosophy and Religious Studies
Date of defense
10. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
fenomenologie|poznání|věda|transcendence|subjektivitaKeywords (English)
phenomenology|knowledge|science|transcendence|subjectivityHlavním cílem této práce je představit Husserlovu teorii poznání. Celá práce je uvedena interpretací Husserlovy myšlenky o selhání novověkých věd a jeho celospolečenských důsledcích. Následuje výklad specifikující problém poznání jako problém transcendence vědomí vůči poznávanému objektu. V rámci shrnutí Husserlovy kritiky vzniku a vývoje novověké vědy a filosofie je pozornost zaměřena na motivy dosvědčující nemožnost řešit problém poznání s využitím objektivistických, resp. naturalistických koncepcí. Husserlovou odpovědí na problém poznání je naproti tomu analýza konstituce předmětnosti na půdě transcendentálního vědomí. V závěrečné kapitole je nastíněna Patočkova kritika několika stěžejních pojmů Husserlovy fenomenologie.
The main aim of this thesis is to introduce Husserl's theory of knowledge. The whole work is prefaced by the interpretation of Husserl's idea of the failure of modern science and its societal consequences. The following is an explanation specifying the problem of knowledge as a problem of the transcendence of consciousness towards the cognized object. In the summary of Husserl's critique of the origin and development of modern science and philosophy is the focus laid on the motives that prove the impossibility of solving the problem of knowledge using objectivistic respectively naturalistic concepts. On the other hand, Husserl's answer to the problem of knowledge is the analysis of the constitution of subjectivity in the field of transcendental consciousness. In the final chapter, Patočka's critique of several key concepts of Husserl's phenomenology is outlined.